Wim van der Linden, foto's

Wm van der Linden was fotograaf en cineast. Hij werd geboren in 1941. Hij kwam regelmatig bij ons over de vloer in Amsterdam, toen ik nog een kind was. Mijn vader was ook fotograaf en Wim van der Linden en mijn vader waren met elkaar bevriend. Er was mogelijk ook een zakelijk contact. Ik was te klein om dit nu met zekerheid te zeggen en allebei mijn ouders zijn al dood.

Wat ik me van Wim van der Linden herinner is dat hij heel aardig voor mij was en vaak grapjes met me maakte. Op een dag nam hij een beer mee voor mijn verjaardag. Dat is me heel goed bijgebleven omdat ik me vereerd voelde dat hij iets voor mijn verjaardag had meegenomen. De beer zat niet ingepakt en hij kwam dus met een teddybeer onder zijn arm ons huis binnen gelopen. Ik zie hem nog voor me met zijn prettige ogen en zijn vriendelijke gezicht.

Die beer heb ik jarenlang bewaard maar ik weet niet waar hij uiteindelijk gebleven is. Op het internet vond ik een serie unieke foto’s van krotten in Amsterdam, van Wim van der Linden. Deze foto’s zijn in de zestiger jaren genomen en geven een goed beeld van de verborgen armoede die er toen nog heerste. Wim van der Linden overleed in 2001 en is helaas dus slechts 60 jaar geworden.

Klik op het boek om de foto's te zien