Willie Wortel en de Smulpapen

Willie Wortel en de Smulpapen kwamen de concertzaal binnen, weliswaar aan de achterkant. Het publiek had het gelukkig niet door.
Op het podium stonden Johnny Vibtrator and the Flying Condoms het dak er af te spelen. De muziek klonk behoorlijk funky maar ook wel een beetje plastic. Johnny speelde in het voorprogramma van Willie Wortel.
De zaal was helemaal uitverkocht.
Het programma van de Festival of Fools Music was al jaren een succes, zeker sinds 1995 toen Mister Ed with the Sued Shoes optrad. Ieder jaar kwamen er sindsdien meer bezoekers.
De Smulpapen stonden in de coulisse te lekkerbekken van de muziek, ze genoten volop. Willie Wortel was bezig zijn entertainmentoutfit aan te trekken. Eigenlijk zag hij er als zanger wel bizar uit met zijn grote witte clownsschoenen, zijn roodzwarte lippen, witte kale kop met vlassig rood haar. Hij leek op Stephen King's IT creatuur.
Johnny was bijna klaar met de performance. De Condoms brachten het laatste nummer tot een ritmisch hoogtepunt, en Johnny kwam er met zijn hoge stem scherp bovenuit. Toen ze klaar waren, kregen ze een uitbundig applaus van het publiek.
De Master of Ceremony liep het podium op. "Geef ze nog een groot applaus, dames en heren".
Er werd nogmaals flink geklapt.
MC kondigde het volgende optreden aan. "Dat was een prachtig optreden. Voelen jullie je goed?" riep hij de zaal in.
" Yeah" riep het publiek timide terug.
"He daar, dat was niet wat, he. Voelen jullie je goed?" schreeuwde hij nogmaals de zaal in.
"YYYEEEEAAAAHHH" schreeuwde het publiek uitgebreid terug.
"Ok. Dan gaan we nu verder met de beroemde Willie Wortel en de Smulpapen. Geef ze een hartelijk welkomapplaus".
Willie met zijn Smulpapen klommen het podium op, en begonnen direct met hun eerste nummer 'Baas in eigen maag'.
Vooral de mensen vlak bij het podium gingen te keer, zwaaiden overdreven met hun lange haren. Het leken net hardrockers, alleen ze hadden allemaal clownpakken aan. Het zag er vrolijk maar tegelijkertijd een beetje eng uit.
De Smulpapen dansten zo vreemd op het podium, ze leken wel zo stoned als een garnaal. Willie Wortel hield van grappen en grollen tijdens het optreden.
Na het eerste nummer vertelde Willie Wortel de volgende grap: "Johnny met z'n condooms zijn nu weg. Over condoom gesproken? Kennen jullie die mop van die nonnen met die condoom?"
Het publiek gilde "Nee".
"Ok, daar komt ie dan, luister goed. 100 Nonnen zitten in een klooster. Plotseling komt de hoofdnon binnen en ze zegt: 'Er is een condoom gevonden'. Alle 99 nonnen zeggen samen 'Oooh', en 1 non 'Hihihi'. De hoofdnon zegt 'en er zat sperma in'. Alle nonnen weer 'Oooh'. En weer dezelfde non 'Hihihi'. Dan zegt de hoofdnon: 'En er zaten gaten in de condoom'. 1 Non 'Oooh', alle andere 99 'Hihihi'.
Het publiek moest lachen maar Willie Wortel moest zelf het hardst lachen. En de Smulpapen sloegen zichzelf op dijen.

Het was en bleef een heel vreemd festival, dat Festival of Fools Music. Het was eigenlijk zelfs een beetje een zielige vertoning. Maar ja, de mensen bleven het leuk vinden dus ging het ieder jaar door.