Wat is schrijven.wikidot.com?

Schrijven.wkidot.com is een online database voor schrijvers. Iedereen die van schrijven houdt mag er ana meewerken en alle genres zijn welkom. Op deze wikisite kan je dus allerlei teksten plaatsen. Van gedichten tot een artikel over advies bij klussen, van je eigen mening over een onderwerp tot een column of een kort verhaal. Maar je mag hier ook je kennis delen over ieder onderwerp, waarbij het belangrijk is dat je je best doet om het zo leuk en/of zo goed mogelijk op te schrijven. Doe dus je best om je gedicht, verhaal, artikel, opstel of mening zo goed mogelijk op te schrijven. Het onderwerp waar over je schrijven wilt is in principe vrij, zolang het maar geen andere mensen kwetst en niet aanstootgevend is.

Hoe zit het met copyright?
Je mag natuurlijk alleen teksten plaatsen die je zelf geschreven hebt. Als je bijvoorbeeld een artikel schrijft over een bepaalde diersoort en je haalt je informatie uit een encyclopedie, zorg dan dat je de verzamelde informatie in je eigen woorden opschrijft zodat het een stukje tekst wordt wat jij geschreven hebt. Vermeld in zo'n geval wel de bron waar je de informatie uit gebruikt hebt.

Hoe zit het de bescherming van jouw teksten?
Om duidelijk te maken dat het jouw tekst, column, artikel, verhaal of gedicht is, doe je er verstandig aan om je naam bij je werk te zetten. Met name als je het belangrijk vindt dat je tekst niet door anderen wordt overgenomen en dat iedereen weet dat jij het geschreven hebt. Anderen mogen ook geen teksten overnemen of kopieren maar het internet is natuurlijk wel een visvijver waar wel veel gekopieerd wordt, ook al mag dat niet. Wil je dat ten alle tijden voorkomen dan kan je beter geen schrijfwerk op het internet publiceren. Zelf publiceer ik al jaren (onder andere) op het internet en als mensen mijn werk voor iets wilden gebruiken ging dit voor zover ik weet nooit zonder overleg. Dit is dus een afweging die je moet maken. schrijven.wikidot.com kan kopieren van teksten of het schenden van auteursrecht, net als andere websites, helaas niet voorkomen.