Turks fruit Jan Wolkers
  1. Lekker online shoppen bij: Neckermann
  2. Cursussen poezie en proza
  3. Je Eigen eBook uitgeven
turksfruit-small.jpg

Titel: Turks Fruit
Schrijver: Jan Wolkers
Genre: Roman, een liefdesverhaal, sterk autobiografisch.
Uitgever: Van Boekhoven-Bosch (Utrecht 1969)

Opdracht voorin het boek:
Voor Olga Stabulas (Ik heb wel eens gehoord dat de achternaam Stabulas een lettercombinatie van letters uit verschillende achternamen van verschillende vrouwen is, maar ik heb daar verder niks over kunnen vinden.)

Bijzonderheden over de roman Turks Fruit

In een radio interview heeft Jan Wolkers eens gezegd dat Turks Fruit wel een waar gebeurd verhaal is, maar dat het karakter van zijn grote liefde Olga uit Turks Fruit, samengesteld is uit meerdere vrouwen waar hij van gehouden heeft. Daarom zijn er meerdere ex-liefdes van Jan Wolkers, die zichzelf in het verhaal herkennen.

Turks Fruit is een soort snoep. In het boek eet Olga Turks Fruit in het ziekenhuis, vlak voordat ze doodgaat. Turks Fruit is zacht en zoet. Het was het enige wat ze nog kon eten. Ik denk dat Jan Wolkers dus vindt dat Turks Fruit een dubbele betekenis heeft voor hem. Olga was voor hem denk ik ook zacht en zoet omdat hij zo verliefd op haar was.

Literarire stroming:

Realisme, met invloeden van existentialisme.

Samenvatting van het verhaal

Vanaf het begin af aan is het boek interessant. Aan het begin van het boek heeft de ik-figuur vreselijke liefdesverdriet want Olga heeft hem verlaten voor een andere man. Hij noemt haar soms ‘mijn rode Olga’ omdat ze rood haar heeft.
Zijn hele huis is vervuild en hij ligt de hele dag op bed over Olga te fantaseren. Hij denkt terug aan de vele keren dat ze met elkaar naar bed gingen. Hij fantaseert ook over haar en haar nieuwe vriend. Hij fantaseert hoe hij ze zou willen vermoorden. Daarna gaat het verhaal verder, maar het speelt dan in het verleden want Jan Wolkers vertelt dan hoe hij Olga ontmoet heeft en hoe hun relatie verder is gegaan en hoe het eindigde.

De ik-figuur stond op een dag te liften en Olga stopte en bood hem een lift aan. Even later zetten ze de auto aan de kant en gaan met elkaar vrijen. Hij is meteen verliefd op haar. Als ze weer gaan rijden geeft hij haar een jasje wat hij gevonden heeft en dat wil ze aantrekken terwijl ze achter het stuur zit en dan gebeurt er een vreselijk auto-ongeluk. Olga is ernstig gewond en komt in het ziekenhuis terecht.
De ik-figuur doet er alles aan om haar weer te zien te krijgen, maar haar moeder wil liever niet dat Olga met hem omgaat. Op den duur lukt het hem toch om haar weer te zien en ze zijn nog steeds verliefd. Kort daarna gaan ze trouwen.
De ik-figuur heeft een bloedhekel aan de moeder van Olga, en zij ook aan hem. De vader van Olga is de directeur van Hermes, maar verder een gewone man. Hij heeft wel gevoel voor humor. Het is een grappenmaker. Hij heeft ook een vieze gewoonte: hij peutert in zijn neus en drukt dan snot onderaan zijn stoel. Hij zingt ook vaak mee met de radetzky mars en dan zingt hij ‘tieten, kont, tieten, kont, tieten, kont, kont, kont…’ De vader van Olga gaat dood en Olga en de ik-figuur vinden dat vreselijk.
De moeder van Olga heeft maar een borst want ze heeft kanker gehad. Toen Olga nog klein was heeft haar moeder tegen Olga gezegd dat Olga haar borst eraf heeft gezogen. In het boek is te merken dat de ik-figuur het dom en gemeen vindt dat ze dat tegen Olga gezegd heeft want Olga wil geen kinderen en ze is bang om in verwachting te raken.
Olga en de ik-figuur vrijen vaak en op den duur wordt Olga er gek van dat hij steeds met haar naar bed wil. In het boek wordt niet echt duidelijk waarom. Misschien is ze dan al minder verliefd op hem. Misschien vind ze ook gewoon dat hij te veel met seks bezig is.
Ook hebben ze weinig geld want de ik-figuur verdient nog maar weinig met zijn beeldhouwwerk. Olga staat vaak model voor hem, soms dagenlang achter elkaar. Langzaam maar zeker voel je dat hun relatie stukgaat maar de ik-figuur lijkt het niet te zien of niet te willen zien. Op een dag gaat Olga naar een restaurant met haar familie en werknemers uit het bedrijf van haar ouders. Daar ontmoet ze een man die haar erg aantrekkelijk vindt. De ik-figuur gaat ook naar dat restaurant en heeft door dat Olga en die man met elkaar zitten te flirten, dan kots hij al zijn eten uit in het restaurant. Daarna wil Olga hem niet meer zien. Ze laat de ik-figuur weten dat ze wil scheiden en ze gaat weer bij haar ouders wonen.
Dan zijn we weer terug bij de eerste hoofdstukken van het boek, waar de ik-figuur liefdesverdriet heeft. Hij is radeloos en heeft nergens meer zin in. Na een tijdje pakt hij de draad van zijn leven wel weer op en vaak neemt hij een andere vrouw mee naar huis waarmee hij naar bed gaat. Hij heeft een plakboek waarin hij dingen van ze inplakt. Van een vrouw knipt hij een lok haar af, van een andere vrouw zelfs een pluk schaamhaar. Al die dingen plakt hij in het boek. Hij houdt nog steeds van Olga en deze vrouwen betekenen eigenlijk niks voor hem. Sommige kwetst hij ook echt. Het kan hem allemaal niks meer schelen.
Op een dag is hij in de Bijenkorf en daar komt hij Olga tegen. Ze ziet er heel anders uit. Ze heeft haar rode haar blond geverfd en ze heeft lange gelakte nagels. Hij schrikt ervan hoe ze eruit ziet want ze ziet er ook niet gezond uit. Ze is nog een keer getrouwd geweest en alweer gescheiden. Ze heeft nu een relatie met een Amerikaan met wie ze ook weer wil gaan trouwen.
De ik-figuur en Olga drinken samen wat in de Bijenkorf. Olga doet dan heel raar en overdreven. Ze maakt ruzie met de serveerster en even later gaat ze naar de wc, waar ze flauwvalt. Kort hierna blijkt dat Olga een hersentumor heeft en dat ze geopereerd moet worden. De ik-figuur gaat haar vaak in het ziekenhuis bezoeken. Ze wordt geopereerd en verliest al haar mooie rode haar. Hij koopt dan een rode pruik voor haar. Ook leest hij haar voor. Hij koopt Turks Fruit voor haar, vlak voordat ze doodgaat.

Tijd en plaats

Tijd: Het verhaal is niet chronologisch. De ik-figuur kijkt terug op zijn liefdesrelatie met Olga.

Plaats: Turks Fruit speelt zich voor een groot deel af in Rotterdam. Soms in Amsterdam. Soms in Alkmaar omdat daar de ouders van Olga wonen.

Karakters die in het boek voorkomen

Olga

Olga is een onzeker meisje met veel angsten. Angst voor dood en kanker. Soms komt ze heel kinderlijk over. Ik vond dat het leek alsof ze vaak zelf niet wist wat ze wilde. Ik kreeg ook de indruk dat de ik-figuur meer van haar hield dan zij van hem. Op den duur kan ze het leven met hem niet meer aan. Ze vindt dat hij alleen maar aan sex denkt en ze wordt steeds ongelukkiger met hem. Ze heeft een eerlijk karakter.

Ik-figuur

De ik-figuur heeft ook een eerlijk karakter. Hij zegt alles precies zoals hij er over denkt. Hij gebruikt veel onbeschofte taal maar dat maakt hem juist extra interessant. Hij praat en denkt veel aan sex. Zijn karakter barst van energie en verlangen. Hij is creatief en is ook steeds bezig met creatieve dingen. Hij heeft veel mensenkennis en heeft iedereen door. Hij heeft een hekel aan schijnheilig gedoe.

De moeder van Olga

Dit is een nogal domme vrouw die wil dat alles gaat zoals zij het wil. Ze heeft een hekel aan de ik-figuur en is blij als Olga’s huwelijk met hem helemaal kapot is. Ze heeft een oppervlakkig en oneerlijk karakter.

Olga’s vader

Dit is een gewone man met een eerlijk karakter. Zijn karakter is verder ook wel oppervlakkig. Hij maakt graag grapjes en op die manier maakt hij zijn leven nog een beetje gezellig. Later blijkt dat zijn vrouw hem stiekem bedriegt met een man die ook bij haar werkt. Ik weet niet of Olga’s vader dat al wist toen hij nog leefde want dat begreep ik pas toen hij dood was.

Thema’s van het boek Turks Fruit
Thema’s die in dit boek zitten zijn seksualiteit, eenzaamheid, dood, angst, scheiding, bedrog, jaloezie, haat, liefde, seks.

Taalgebruik

Jan Wolkers is en erg goed schrijver, hij schrijft helder en beeldend. Je ziet alles echt voor je. Hij gebruikt geen moeilijke woorden en probeert geen ingewikkelde zinnen met veel moeilijke woorden te schrijven, maar juist het tegenovergestelde daarvan. Geen literaire dikdoenerij. Hij zegt met gewone woorden wat hij zeggen wil. HIj zegt met weinig woorden meer dan menig schrijver met veel woorden kan. Ook soms grof taalgebruik, maar dat maakt het boek juist boeiend.

Hoe het verhaal is opgebouwd

Het verhaal is opgebouwd uit 19 hoofdstukken en elk hoofdstuk heeft een titel.

Mijn eigen mening over Turks Fruit

Ik vond het een mooi boek wat me ook wel ontroerde. De seksuele beschrijvingen vond ik vaak grappig en niet raar of zo. Ik moest er dan wel om lachen. Ik vind het een echt liefdesverhaal, wat mooi is opgeschreven. Ook vond ik het leuk om de sfeer te proeven van de tijd waarin het boek zich afspeelt. Dit boek gaat over liefde. Dat Olga op het einde doodgaat vond ik verschrikkelijk! Ik vond het zo zielig want ze was juist zo bang om kanker te krijgen en toen kreeg ze het ook nog. Ik vond het heel ontroerend dat de ik-persoon bij haar is als zij doodgaat. Dat ze dan toch weer samen zijn, zeg maar. Het is wel triest dan hun liefde dan voorbij is, maar die liefde is er toch nog, alleen anders. Hij verzorgt haar meer en zorgt dat ze zich veilig voelt. Of zij dan nog van hem houdt vind ik niet duidelijk, maar ik denk het wel. Ik denk dat zij ook wist dat hij de grote liefde van haar leven was geweest. Een erg goed boek.