Surrealist Max Ernst

Schrijfopdracht 2

Schrijf een surrealistisch gedicht van minimaal 100 woorden. En laat je inspireren door een van onderstaande schilderijen van de surrealist Max Ernst.

maxernst.jpg

L'Ange du foyer ou Le Triomphe du surréalisme. (1937). Olieverf op doek 114 x 146 cm, van Max Ernst.

maxernst2.jpg

The Robing of the Bride. (1940) Olieverf op doek. 130 x 96 cm. 1940

Regeltjes

  • Je mag zo vaak en zo veel gedichten schrijven als je kunt en wilt. (De een heeft meer inspiratie dan de ander)
  • Ieder gedicht moet wel minimaal 100 woorden bevatten, dus niet van die korte ‘eenhaps’ gedichten.
  • Geef je gedicht een mooie titel die niets met de titel van het schilderij te maken heeft
  • Zet onderaan je gedicht je naam als je niet anoniem wilt blijven

Biografietje Max Ernst

De schilder Max Ernst werd geboren op 2 april in 1891 te Bruhl (Duitsland), en overleed op 1 april in 1976, een dag voor zijn verjaardag. Hij was een Duitse kunstschilder, decorontwerper en beeldhouwer. In zijn jonge jaren studeerde hij filosofie, kunstgeschiedenis en psychologie. Hij gaf zijn studies op om zich volledig aan het maken van kunst te wijden. Jong als hij was, vertrok hij in 1914 vol enthousiasme naar Parijs, waar veel jonge kunstenaars samenkomen in de schilderswijk Mont Parnasse. In 1918 trouwde hij met een kunsthistorica, maar het huwelijk is maar een kort leven beschoren. In 1925 begint hij gebruik te maken van de frottage techniek, waarbij voorwerpen die onder een vel papier gelegd worden met potlood worden overtrokken, een afdruk achterlaten. Hem wordt de uitvinding van deze techniek toegeschreven. Hij is echter ook een van de grondleggers van het surrealisme in de schilderkunst. In Mont Parnasse (Parijs) maakten schilders steeds vaker gebruik van droombeelden en proberen het onderbewuste vast te leggen, waardoor surrealistische schilderijen ontstonden. In de eerste wereldoorlog diende Max Ernst in het leger maar in de tweede wereldoorlog werd hij door de nazi’s als staatsvijand gezien. Hij ontvluchtte Frankrijk met zijn toenmalige vrouw, en overleefde de oorlog. Max Ernst is driemaal getrouwd geweest. Het was een veelzijdig kunstenaar, die naast vele schilderwerken ook decors en beeldhouwwerken maakte. Hij stierf op 85 jarige leeftijd, een dag voor zijn verjaardag.

Hoe kun je meedoen aan schrijfopdrachten?

Lees verder voor uitleg: http://schrijven.wikidot.com/meedoen-aan-schrijfopdrachten