Generaties parfumflessen, schilderij
zwartwit.jpg?t=1226000885

Op de kunstacademie in Haarlem krijg ik momenteel les van kunstschilder Marc Kuyper. Deze week was het de bedoeling dat we alleen met zwarte en witte verf werkten. Iedereen had een of meerdere voorwerpen mee genomen. Die voorwerpen werden bij elkaar gezet op een tafel en we tekenden ze eerst na met houtskool. Na een tijdje oefenen met houtskool moesten we de voorwerpen in verf zetten. Ik vond het heel lastig omdat ik helemaal nooit alleen met zwarte en witte verf werk, maar daardoor was de oefening juist wel erg leuk en leerzaam. Ik had de parfumflessen mee genomen. De parfumfles met ronde vormen is van mijn moeder geweest en al 45 jaar oud. De rechthoekige fles met vierkante dop is van mijn jongste dochtertje, die er haar zelf gemaakte parfum in bewaard. Ik vond het leuk om de twee parfumflessen bij elkaar te zetten en op die manier iets van hen samen vast te leggen, aangezien ze elkaar nooit hebben ontmoet omdat mijn moeder overleed voordat mijn kinderen geboren werden. Daarom heeft dit eenvoudige schilderijtje op papier toch een speciale betekenis voor me.