Sterven voor een grote zaak

En daar lag Jimmy dan op de stoep te bloeden.
"Jimmy! Jimmy! Ben je geraakt?" Daar kwam Marie, de partner van Jimmy, aangerend.
"Jimmy, zeg iets!"
"Ik denk dat ik doodga, Marie."
"Nee, Jimmy! Blijf bij me! Blijf wakker, schat! Die mensen hebben al een ambulance gebeld. Volhouden, Jimmy!" Jimmy glimlachte naar Marie.
"Laat maar, Marie. Het hoeft niet meer." Jimmy sloot zijn ogen en zag zijn leven voorbij flitsen. Die keer dat hij als peuter met zijn driewieler over de kop vloog waardoor hij vandaag de dag nog steeds een litteken boven zijn oog had. Die keer dat hij zijn zus per ongeluk knock-out sloeg met een stalen emmer waarmee hij vrolijk rond liep te zwaaien. En vooral zijn tienerjaren kwamen langs. Zijn rebelse tijd, toen hij weigerde zich aan de regels van zijn ouders te houden. Toen hij in bandjes speelde die zo kansloos waren dat ze geeneens fatsoenlijke instrumenten konden aanschaffen, laat staan bespelen. En dan een paar jaar later, zijn eerste liefde, Rosemarijn.
"Wat een prachtmokkel, was dat…" mompelde Jimmy.
"Blijf wakker, Jimmy!" schreeuwde een in paniek zijnde Marie naar haar geliefde.

Jimmy zijn leven ging verder met flitsen. Hij herinnerde zijn eerste zoen met Rosemarijn, zijn eerste seksuele ervaring met zijn tweede vriendinnetje, Carla, gevolgd door zijn eerste hele serieuze relatie, met inwonen en al. Dat was Loes. Loes, daar was Jimmy vandaag de dag nog steeds helemaal gek op. Loes was ook helemaal gek, maar dan op zo'n manier dat ze in een zachte, witte kamer zat. En daarna kwam Marie. Al bijna dertig jaar waren ze samen, Jimmy en Marie. Daar waren ook twee kinderen uit voort gekomen die inmiddels allang uit huis waren. Na korte flitsen van zijn hoogtepunten als papa volgden zijn baantjes. Van vakkenvuller tot vice-president van een groot bedrijf, Jimmy had het allemaal meegemaakt en gezien.
"Ja, mijn leven is geslaagd." mompelde hij nog zachtjes na.
"Jimmy, ga niet dood!" Marie was niet meer kalm te krijgen.
"Ach, mens, zeur niet. Nu sterf ik tenminste nog voor een grote zaak." Jimmy wees naar boven.
"Voor de hemel?" vroeg Marie verbaasd.
"Nee, voor de Blokker." zei Jimmy alvorens zijn laatste adem uit te blazen.