Rise of Whitney Houston

De grammy-award voor po en R&B winnende zangeres, actrice, film producer, lied schrijfster en voormalig model Whitney Houston. Haar super succes heeft voor vele afro-amerikaanse vrouwen de deur geopend om succes te vinden in de muziek en film wereld. Ze wordt vaak ook wel “the voice” genoemd vanwege haar krachtige pop-gospel stem die een bereik heeft van 5 octaven.

Jeugd
Whitney Elizabeth Houston is geboren op 09 augustus 1963. Ze is geboren in een ruige buurt in Newark, New Jersey. Ze is het 3de en jongste kind van John en gospel zangeres Cissy Houston. Haar moeder evenals haar nicht en peetmoeder zijn bekende mensen in de gospel, Rythm and Blues en soul genres. In 1967 verhuisde de familie naar het middel klasse gebied East Orange, New Jersey toen ze 4 was. Terwijl haar moeder toerde als achtergrond zangeres bij Elvis Presley en Aretha Franklin terwijl haar vader de kinderen opvoedde. Whitney had niet veel vrienden vanwege haar gezicht die te licht was en haar haar was te lang vergeleken met de andere zwarte meisjes.

Op een leeftijd van 11, begon Whitney in haar moeders voetstappen te volgen en begon als junior gospel solist bij de New Hope Baptist Church in Newark, waar ze leerde de piano te bespelen. Haar allereerste solo performance was “Guide me, O Thou Great Jehovah”. Wanneer Whitney een tiener was gingen haar ouders scheiden en is ze bij haar moeder gaan wonen. Ze ging naar een Rooms-katholieke middelbare school waar ze haar beste vriendin ontmoete Robyn Crawford. Terwijl Whitney nog op school zat gaf haar moeder haar les om haar zang te verbeteren.

Vroege carrière (1977-1984)
Whitney spendeerde het meeste van haar tiener jaren toerend door nachtclubs samen met haar moeder. Whitney was Leadzangeres bij de Michael Zager Bands single “Live is a Party”. Zager bood zijn hulp aan de jonge zangeres om een platen contract te krijgen, maar Cissy wees het af, want zou wou dat haar dochter eerst haar school afmaakt. Dan in 1979, op 16 jarige leeftijd, zong Whitney als achtergrond zangeres bij Chaka Khan´s hit single “I´m every woman” , een lied dat later een enorme hit werd in de negentigen jaren.

In het begin van de 80´s, werkte Whitney als mode model nadat ze werd gezien door een fotograaf bij Carnegie Hall waar ze aan het zingen was met haar moeder. Ze verscheen in de Vogue Magazine als eerste gekleurde vrouw op de cover. Ze verscheen ook in de Canada Dry soft drink Reclame. Terwijl ze modellen werk deed en zingen met haar moeder in nachtclubs, ging ze door met haar zang carrière alleen.

Whitney Houston vandaag de dag
In 2006 is ze gescheiden van haar ex-man Bobbi Brown en heeft volle ouderschap gekregen over haar dochter Bobbi Kristina. Ze zingt alleen nog maar op evenementen en concerten. In 2007, kondigde Clive Davis aan dat ze haar eerste studio album in 4 jaar ging maken.