RijkDom

Dus we hebben er een nieuwe datingsite bij. We hadden al een datingsite voor mooie mensen en hoger opgeleiden, nu is er een bij voor de welvarenden onder ons. Een vriend van mij heeft zich onlangs aangemeld bij de mooie mensen en is tot ieders verbazing met vlag en wimpel door de keuring gekomen. Dat zegt gelijk wat over het niveau van de keuringscommissie, want hoewel de lieverd prachtig is vanbinnen laat de buitenboel nog wel wat te wensen over. En hoe zal rijkemensen.nl hun aanmeldingen screenen? Moet je een bankafschrift meesturen? en de nog prangender vraag: welke mensen doen hier aan mee? Ik heb begrepen dat de meeste mannen onder de noemer rijk vallen en de meeste vrouwelijke deelnemers juist wat minder bedeeld zijn. dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat mannen nou eenmaal denken met maar een ding en in dat koppie zit dan wel een enorme grijze massa, maar toch niet hetgeen dat zaligmakend is voor een langdurige en diepgaande relatie (geen woordgrap). beide gevallen vind ik heel sneu. De mannen omdat ze dus blijkbaar denken dat ze zonder centen geen stuiver waard zijn en de vrouwen omdat ze over de rooie rug van een ander van een dubbeltje een kwartje denken te kunnen worden.

Het blijft me wel verbazen, de hokjesgeest. Ik begrijp best dat je ideale partner aan bepaalde wensen moet voldoen, maar gaat dat niet om innerlijke schoonheden en eventueel een aantal uiterlijke kenmerken? Wat zegt een inkomen,opleiding of mooi uiterlijk nou daadwerkelijk over de mens die schuilgaat achter de hoeveelheid nullen achter de komma? Natuurlijk heeft iedereen graag een partner met een vermogen. Het vermogen om lief te hebben, zo lijkt mij.

Een vriendin van mij heeft zich sinds kort weer met wankele passen begeven op het pad der liefde. Haar vlam heeft een heel andere achtergrond dan zij. Hij heeft gestudeerd en heeft een baan die haar dwingt met enige regelmaat te vragen of hij misschien nog een keer in Jip en Janneke taal kan uitleggen wat het ook alweer inhoudt. Maar als je vraagt waarom ze uiteindelijk verliefd op hem is geworden antwoordt ze dat juist zijn gebrek aan hokjesgeest hem een plaats in haar hart heeft bezorgd. Hij maakt haar blij en in zijn nabijheid razen duizend vlinders in haar buik. Als ze bij hem is, er geen sprake is van verschil in intellect of anderzijds. En volgens mij is dat hoe het hoort te zijn. Een verliefd hart laat zich niet in een hokje plaatsen, daar wordt het maar claustrofobisch van.

Waarom is er uberhaupt een markt zogenaamd om te zoeken naar liefde, terwijl je op die manier juist misschien wel je soulmate bij voorbaat uitsluit vanwege futilliteiten. Wat is er gebeurd met de prachtige persoonsgebonden advertenties waarin een vrouw zoekt naar een man voor mooie gesprekken en lange wandelingen. Sinds wanneer is verliefdheid af te dwingen door middel van een misschien wel veelbelovend maar totaal onpersoonlijk cv'tje?
Toch denk ik dat het heel goed is dat dit soort sites in het leven zijn geroepen. Als je zoekende bent wil je toch graag het kaf van het koren scheiden, en op deze manier weet je precies waar je NIET moet zoeken. Misschien een leuk nieuw ideetje: echtemensen.nl. laat de aanmeldingen maar binnenstromen, de leuksten hou ik lekker voor mezelf als vindersloon. Zo verrijk ik mezelf en dat is een welvarendheid waar ik me wel in kan schikken.