Reiger

Het eerste wat ik zie vanmorgen: een reiger op de nok van het dak van de overburen. Is dit een voorteken? Wat een mooi gezicht! Ik heb hem eerder gezien, majestueus overvliegend. Toen werd ik helemaal gek, ik rende naar de kast voor mijn camera, vloog terug naar het raam, maakte een foto terwijl het beest al veel verderop was, niet meer te zien op de plaat, ja een mager stipje.
Misschien komt hij vandaag wel weer overvliegen. Hij heeft vast ergens een plekje, waar hij aan de rand van een vijver een visje probeert te verschalken. Dan kunnen ze daar roerloos staan, hun lelijke grijze verenpak als een dwarse vlek in het groen, de scherpe snavel pront naar voren, en de scherpe loerende blik star op het water.
Maar pas op, ze zien alles en de actieradius waarbinnen een mens mag komen is beperkt. Kom je te dichtbij: hij klapt zijn vleugels uit, wiekt moeiteloos omhoog om aan de andere kant van het water weer te landen zoals een zweefvliegtuig dat niet kan, en gaat dan gewoon verder waarmee hij bezig is. Misschien zie ik hem vandaag nog, ik zal hem jaloers nakijken: die ziet nog eens wat van bovenaf.

Cor Snijders