Ongewoon doodgelukkig

Ik zat van de week op mijn bankje. Het bankje is niet echt van mij maar van de gemeente, maar ik noem het mijn bankje omdat ik er als enige deze winter ook onder erbarmelijke omstandigheden zat om mijn welverdiende sigaret te roken. Ik zat dus op dat bankje, en hoorde een man een paar meter verderop een bizar telefoongesprek voeren. "Heb je niet geluisterd dan? Oma had vanmorgen vreselijke pijnen bij het opstaan en ze belde me, ze voelde dat het einde naderde en wilde graag een overdosis morfine". (……….) "Wat wij willen is niet belangrijk denk je wel?". ( ……….) "ik bel je als het zover is, wij gaan voor het zilveren bestek". Hard? jazeker! Eerlijk? Nou en of! En waarom zou je ook geschokt moeten zijn? De oma in kwestie zal de negentig wel in zicht hebben te oordelen naar de leeftijd van de vermoedelijke zoon met het mobieltje aan zijn oor. Dat is toch wel een leeftijd dat je oud en wijs genoeg bent om zelf te bepalen of je de pijp aan Maarten wil geven. Nou ja, oud sowieso!

Zelf ben ik een groot voorstander van euthanasie. Sterker nog, ik vind dat het niet alleen voor heel erg oude of extreem zieke mensen moet gelden. Iedereen die er geen zin meer in heeft mag van mij zelf bepalen om uit te klokken, over te stappen of de handdoek in de ring te gooien. Als je heel eenzaam en alleen bent, totaal ongewild en ongekend ongelukkig, waarom moet je er dan na ellenlange sessies met een of andere geitenwollen sok achter komen dat er soms gewoon geen oplossing is? Om vervolgens ergens een mooie bocht in de rails op te zoeken en daar op het moment supreme naar voren te stappen zodat het leven met geweld uit je kan worden geramd. Waarom moet je een stuk touw zoeken die sterk genoeg en niet te lang is om je bungeejump naar het oneindige tot een bevredigend einde te brengen? Allemaal even mensonterend en allesbehalve prettig voor de mensen die ongewild getuige zullen zijn van je oorverdovende verdriet. Het is tegenwoordig volkomen normaal dat je roept dat je in het verkeerde lichaam bent geboren en je kan je overal door een of andere Bob de Bouwer voor volwassenen tot de andere sexe laten omtoveren. Maar het feit dat je eigenlijk helemaal niet geboren had willen worden is ineens niet bespreekbaar, laat staan op te lossen.

Van de week kreeg ik een gedeprimeerd smsje van een vriendin van me. Iets over donker licht dat naar binnen glijdt. Mijn alarmbellen rinkelden voluit en diezelfde avond zat ik bij haar op de bank. Uit mijn blije doos (een doos aangelegd voor trieste momenten, vol foto's en brieven uit prettigere tijden) had ik een paar brieven meegenomen die wij elkaar schreven toen we een jaar of dertien waren. Uit een ver en grijs verleden dus. We schaterden binnen no time om de heerlijke onschuld die erin verborgen lag. Het briefje met de code van het geheimschrift en het daaronder dreigende "Verbrand dit direct' liet ons huilend over elkaar heenvallen. Tranen met tuiten, tikkeltje zilt, maar desalniettemin heerlijk bevrijdend. Beiden zagen we weer kraakhelder in waar het leven eigenlijk om draait. Zodra je vrienden om je heen hebt, ben je een gelukkig mens, want ieder mens wil toch bij iemand horen?

Dus ja, hoe omstreden misschien ook, ik vind dat iedereen niet alleen het recht heeft om zijn leven in te vullen zoals hij dat wil. Maar ook dat je datzelfde leven mag beeindigen wanneer en hoe je dat wil. Dus niet zomaar in een extreme aanval van een depressie een flatgebouw beklimmen om een bommetje te maken, maar weloverwogen een keuze maken en dan op een menselijke manier het licht uitdoen. Maar nog meer vind ik dat we de plicht hebben om ervoor te zorgen dat dit vraagstuk helemaal niet nodig is. Dat we ons allemaal verantwoordelijk moeten voelen voor het leed van onze medemens. Niet alleen maar jakkeren over God's prachtige wegen, maar ook af en toe stilstaan om te zien dat de begroeiing op sommige plaatsen minder rooskleurig is. We zijn op de wereld om elkaar te helpen, nietwaar? Ernstig zieken krijgen een buddy om het sterven draaglijker te maken. Waarom krijgen suicidalen geen buddy om het leven draaglijker te maken?