Naakt, lekker naakt

‘Trek je kleren uit,’ zegt mijn vrouw op een gebiedend toontje tegen mij. ‘We willen je naakt zien.’ Ze schiet in de lach.

We staan in een drukke winkel. Mijn vrouw zwaait met een zwembroek van een glanzende rode stof. ‘Anders kan je hem niet passen, ’ vervolgt ze. Ze giechelt luid.

Soms haat ik vrouwen. ‘Ik ga echt niet naakt,’ zeg ik. ‘Doe gewoon. Ik pas dat ding thuis wel.’

‘Natuurlijk ga je wel naakt,’ zegt mijn vrouw, maar nu nog luider dan daarnet. Ze knipoogt naar een verkoopster die erbij is komen staan; een jong meisje met geblondeerd haar en kauwgom in haar mond. ‘Doe niet zo flauw,' zegt mijn vrouw, 'trek dat ding toch gewoon even aan en zeur niet zo. Een beetje bloot, wat geeft dat nou?’ Dan richt ze zich tot de verkoopster: ‘Mannen zijn altijd zo kleinzielig…vind je ook niet?’

Het meisje knikt schaapachtig. 'Het is een modern broekje,' zegt ze. 'We noemen ze voor de grap ook wel 'hete broekjes.'

‘Ik hou niet eens van rood,’ zeg ik.

‘Nou, dan neem je een blauwe.’ Mijn vrouw graait in een bak met zwembroeken. ‘Kijk, dit is een blauwe! Precies de goede maat. Pas ze allebei maar even aan. Gewoon je slip aanhouden en die hete broekjes er overheen aantrekken. Niet zo preuts doen, gewoon even laten zien hoe het je staat. Die juffrouw ziet de hele dag naakte mensen, toch?’

‘O jee ja,’ zegt het meisje. ‘Ze kleden zich hier gewoon uit hoor, niemand doet er moeilijk over. Naakt, lekker naakt.’

‘Ik ga geen zwembroek showen in een winkel. Ik ga ook niet in mijn blootje rondlopen hier…’

‘Dat geloof je toch niet?’ zegt mijn vrouw nu op een verbolgen toontje tegen die verkoopster. ‘Hij heeft niets om zich voor te schamen hoor. Hij is niet eens zwaar geschapen of zo…’

‘Niet?’ De verkoopster bekijkt me van top tot teen. Een flauw glimlachje rondom haar mondhoeken. Ze lacht schamper. ‘Ach ja, je kan niet alles hebben. Helaas pindakaas…’

Verbeeld ik het me? Of blijven haar ogen even steken op de hoogte van mijn heupen? Ik voel in ene dat ik begin te blozen. Mijn hoofd wordt heter en heter.

‘Dan is deze zwembroek juist heel geschikt voor u, meneer,’ zegt de verkoopster nu. ‘Het is een zwembroek met een ingezet kruis. Dan word het allemaal wat voller en het geeft extra steun, begrijpt u?’

Ze blaast een kauwgom bel die kapot knapt op haar lippen.

Ik kijk haar verbaasd aan. Dan kijk ik naar mijn vrouw, die haar worstachtige armen over elkaar heen geslagen heeft en me vinnig aanstaard. Komt er nog wat van? Zegt haar blik.

Vrouwen….