My Story 9

Het was niet eens mijn eigen klasseleraar die ons dat hok had binnengesleept. Het was dus Dirks, een wat oudere leraar Duits, die ik nooit heb, maar die heel leuk schijnt te zijn. Er was een wasbak met kraan in de hoek en het eerste wat hij deed was het oog van Timo betten met koud water en daarvoor liet hij de kraan knetterhard stromen.
‘Straks meteen ijs erop, jongeman!’
Dirks duwde Timo met een opgevouwen natte doek tegen zijn oog op een stoel, wees mij een kruk en ging zelf met zijn rug naar het piepkleine aanrecht staan. Ik rook een vage sigaregeur en ook iets van lotion.
‘Wat was dat nou? Wie wil er over beginnen?’
Hij keek van de een naar de ander. Zijn ene hand losjes in zijn vestzakje, hij droeg een heus pak met stropdas, zijn andere hand was losjes gekromd om de rand van het aanrecht. Ik zag een rimpelig gebruinde rug en vingers met gelige, netjes geknipte nagels.
‘Ik maakte een grapje,’ dreinde Timo. Hij keek werkelijk angstig vanachter die doek van mij naar Dirks. ‘Ik bedoelde er niets mee, het was maar een grapje.’
Dirks gezicht fronste bijna onmerkbaar. ‘Grapje? Wat voor een grapje?’
Timo frommelde aan de lap op zijn oog wat helemaal niet nodig was. Hij keek naar mij, slikte, keek weer naar Dirks en klemde zijn mond dicht.
‘Nou!’ vroeg Dirks ongeduldig. De hand in zijn vestzakje kwam eruit en hield een groot horloge vast dat aan een ketting zat. Je kon zo zien dat het een duur horloge was, het glom zachtjes in het weinig licht van het hok. Hij wierp er een blik op en keek Timo weer aan.
‘Dat ze geen vader heeft,’ fluisterde Timo bijna onhoorbaar.
Ik voelde de woede in mijn binnenste weer opkomen. Het was alsof er een rood waas vanuit mijn tenen omhoog steeg. Moest hij nou weer een knal hebben!
Dirks schudde zijn hoofd. ‘Dat weet ik niet, ik ben haar klasseleraar niet.’ Hij keek mij aan. ‘En moest je daarom zo driftig worden!’
‘Ze zeggen het meer,’ spuwde ik. ‘’t Komt gewoon omdat hij vaak niet thuis is!’
Dirks knikte. ‘Jullie zijn weer kalm. We gaan terug.’ Hij keek mij aan. ‘Ik rapporteer dit aan de schoolraad, dat snap je wel.’