Moderne nieuwe religies, ware religie deel 13

Religies ontstaan nog steeds. Kleine religies, met een stuk of dertig volgelingen, of grotere religies, met miljoenen volgelingen. Vrijwel dagelijks ontstaan er religies/sekten, en verdwijnen weer. een deel van die sekten blijft groeien en groeit uit tot een religie. Is het een bewijs van waarheid als een sekte een religie genoemd wordt?

Mormonen
Toen Joseph Smith in 1820 beweerde dat engelen hem bezochten en hem de ware religie in ere vroegen te herstellen, wist hij hiervan anderen te overtuigen door op te schrijven wat hem volgens hem door engelen gedicteerd werd. De aanhangers van die religie heeft nu 10 miljoen leden. Is het feit dat een religie veel aanhangers heeft een bewijs voor waarheid? Nee. De hoeveelheid volgelingen van een religie zegt helemaal niets over de geloofwaardigheid van een geloof. Toch hebben mensen vaak het idee dat als er zoveel mensen in hetzelfde geloven, het toch wel waar zal moeten zijn. Zoveel mensen kunnen toch niet dezelfde illusie hebben nagelopen? Helaas bewijst de geschiedenis nu juist het tegendeel. Niets is zo misleidend, meeslepend en overtuigend, als groepsgedrag, sociale controle en massahysterie.

Jehovah's getuigen
Toen Charles Taze Russel in 1870 overtuigd raakte van bepaalde onjuistheden in de Bijbel en vervolgens begon te geloven dat God hem al voor zijn geboorte had verkozen om deze onjuistheden recht te zetten, groeide het aantal volgelingen stukje bij beetje. De religie van de Jehovah’s Getuigen, die officieel nog steeds als een sekte wordt beschouwd, heeft ongeveer 6 miljoen volgelingen, die overtuigd zijn van hun waarheid die ze de waarheid noemen. Dankzij de wereldwijde uitgeverij die gekoppeld is aan het Wachttorengenootschap, met miljoenen oplagen van tijdschriften per week en boek uitgaven wereldwijd, is dit een van de rijkste organisaties op aarde geworden. De regels waar Jehovah's getuigen zich aan moeten houden en in dienen te geloven, zijn strikt, en als Charles Taze Russel nu nog geleefd zou hebben en nog steeds zou verkondigen wat hij geloofde toen hij het Wachttorengenootschap oprichtte, zou hij nu zelf uitgesloten worden van deelname. Hij geloofde bijvoorbeeld dat Jezus aan een kruis gestorven was, maar de getuigen van tegenwoordig worden geleerd dat Jezus aan een paal genageld werd. Verschillende leiders van het genootschap hebben namelijk al heel wat nieuw licht (lees: aanvullende of nieuwe waarheid van God) ontvangen na de dood van de oprichter van het Wachttorengenootschap. De leiders geloven namelijk dat God hen als een soort spreekbuis gebruikt.

Niet Noach maar Gilgamesj

Ook andere religies zijn vaker aan veranderingen onderhevig waardoor afsplitsing of beïnvloeding plaatsvinden. Het verhaal van de zondvloed kwam al voor in het Gilgamesj epos, wat op kleitabletten werd opgeschreven in het Sumer van ca. 2100 voor Christus. Gilgamesj was koning in Uruk rond 2620 voor Christus. Het hele verhaal (en nog enkele andere verhalen die in het oude testament terecht gekomen zijn) blijkt vrijwel identiek aan het verhaal van de zondvloed. In het Gilgamesj epos is het echter niet Noach die de vloed (samen met zijn gezin en miljarden diersoorten) overleefd, maar Gilgamesj. De ark landt op een andere berg (het Zagros gebergte, ten noorden van Irak en Iran) dan de berg (dode vulkaan) die in het oude testament genoemd wordt (de Ararat). De overeenkomsten in het verhaal zijn echter zo groot dat er geen sprake kan zijn van toeval.