Modern apparaat vervolg

Gek werd ik ervan! Gestrest was ik door mijn afstandsbediening! Ik had er één voor de tv, één voor de radio, één de dvd-speler, één voor de home cinemaset en zelfs één voor de verwarming. Ja, u leest het goed, ik heb mij omhuld met apparatuur. Leve het digitale gemak!
Maar met al die afstandsbedieningen werd het er niet makkelijker op. Ik greep vaak verkeerd. Zat ik met de afstandsbediening van de verwarming naar de tv te wijzen. Dus kocht ik een all-in afstandsbediening. Simpel te programmeren volgens de handleiding. Maar toen ik thuis was viel me de vertaling van de handleiding op en daarna begon het drama.
De handleiding zei dat het ding goed was voor wel vierentwintig apparaten. Dus begon ik met de tv. Dat ging probleemloos. Daarna volgde de radio, maar die reageerde niet. Op dat moment zat ik nog vol moed dus begon ik opnieuw. Dat heb ik zeker een keer of twintig gedaan en daarbij zakte de temperatuur van mijn optimisme zwaar beneden het nulpunt. Het had maar één resultaat: ik kende de handleiding uit mijn hoofd inclusief taalfouten. Alleen de tv bleef het doen, de rest van de apparaten haalde de schouders op.
In mijn woede deed ik iets doms. Ik drukte kwaad op allerlei knopjes zonder ook maar te lezen wat het schermpje zei. Korte tijd later begon tot mijn verbazing de radio te spelen, veel te hard, de media set een film af te draaien, maar wel in zwart-wit en ook de verwarming deed zijn best. En wat ik ook deed, niets wilde meer luisteren tot ik de stekkers eruit trok. Nadat ik uren later de stekkers er weer in deed kwam alles als een op hol geslagen trein weer op gang.
In de winkel adviseerde een verkoper: leest u nu eerst de handleiding. Toen ik protesteerde omdat ik die inmiddels uit mijn hoofd kende en dat bewees door enkele citaten te laten horen, lachten ze me uit: ja, dat zijn van die Russische producten, het is niet voor niks zo goedkoop.
Goed, dat is allemaal dagen geleden gepasseerd, want terug uit de winkel heb ik dat ding na nog een keer serieus proberen woedend uit het raam gesmeten. Tot mijn grote verrassing werkte daarna alles weer als vanouds. Maar er is wel iets vreemds gebeurd. Buren en omwonenden hoor ik klagen dat hun tv of radio zomaar van zender verspringt, ongevraagd harder en zachter gaat of zelfs zomaar aan en uit. Was dat mijn weggegooide afstandsbediening? Ik heb buiten gezocht maar kon het ding niet meer vinden. Toen ik een kennis sprak zei die lachend dat die mensen maar moesten wachten tot de batterij van dat ding leeg was, maar dat kon nog wel even duren.

Cor Snijders
F4
zonder bijvoeglijke naamwoorden