Lizzie's Verhaal 45

Hebben jullie wel eens gesoldeerd?
Ik nog nooit. Maar bij de vrouwenclub mocht ik het proberen. Eigenlijk heb je drie soorten solderen: dat fijne priegelwerk met draadjes die aan een stekker moeten, het gemiddelde solderen waarbij je het afgebroken handvat van een koperen vaasje er weer aan vast moet zien te krijgen en dan heb je nog het grote werk: dakgoten aan elkaar solderen of koperen leidingen leggen met sokken en knietjes. Een vakman legde me uit dat het tegenwoordig niet meer zo gaat omdat ze met andere materialen werken.
Ik mocht priegelen met wat draadjes en een stekker. Het lukte van geen kanten. De vakman, die zijn hele leven niets anders had gedaan, liet me zien hoe je met vertinnen, rust en timing zo’n draadje voor het leven vastzet. Na wat oefenen lukte het mij ook. Maar toen stond het zweet me op de rug, had ik het bloedheet, maar vond het machtig interessant en de sfeer was jolig.
Daarna keek ik nog even bij het kraanleertje vervangen, liep banden plakken voorbij en probeerde wat ik hoorde over verwarmingsketel bijvullen te onthouden. Met een hoofd vol gedachten reed ik terug naar huis waar ik gelijk achter de computer kroop om mijn eerste indrukken vast te leggen. Ik had afgesproken dat ik nog een keer terug zou komen. Ik liet me verdorie niet door die stomme draadjes in de luren leggen! Terwijl ik dat schreef, bedacht ik dat Lies naar die club moest. Banden plakken zou voor haar ook hartstikke handig zijn. Ik moest een keer langs om haar dat duidelijk te maken.

Wordt vervolgd

Cor Snijders