Lego verliest Octrooirecht

Zeventig jaar langs was Lego een begrip. Een uniek soort bouwsteentjes waar alleen Lego te Denemarken het octrooi op had. Het octrooi liep echter af en ondanks verschillende pogingen van het Deense bedrijf om het alleen recht op de bouwsteentjes te houden, is dat niet gelukt. Het Europees Hof Van Justitie heeft onlangs besloten dat het ontwerp niet langer meer beschermd wordt door het Europees merkrecht. Dit is een grote klap voor de Lego fabrikant.

Wie ontwierp Lego?

In 1932 werden de beroemde Lego bouwsteentjes ontworpen door een houtbewerker in Denemarken. Kirk Christiansen noemde zijn bouwstenen Lego. Lego betekent ‘bouwen’ of ‘ik bouw’ in het Latijn. Bouwen kan je inderdaad heel goed met Lego. Elk blokje past op een ander en zo kunnen muren, huizen en figuren gebouwd worden. Lego is onverwoestbaar speelgoed waar kinderen en volwassenen creatief mee aan de gang kunnen. Lego werd dan ook al snel wereldberoemd. Zeventig jaar lang was het bedrijf Lego de enige die Lego mocht maken en verkopen, maar daar is nu dus verandering in gekomen. Lego heeft momenteel duizenden werknemers in dienst en een jaarlijkse omzet van ongeveer een miljard euro. Het bedrijf wordt nu geleid door de kleinzoon van Kjeld Kirk Christiansen en is daarmee de grootste fabrikant van speelgoed bouwsteentjes. Het bedrijf geeft ook Duplo en Lego Technic uit.

YellowBlueRed.jpg
Kunstenaar Nathan Sawaya bouwt menselijke figuren van Lego en exposeert zijn Lego kunstwerken

Nu het octrooi verlopen is zal Lego vermoedelijk in hoger beroep gaan tegen de uitspraak van de Europese rechter. Mega Brands (Canada) was een van de eerste bedrijven die gebruikmaakte van het gat in de markt. Mega Brands heeft een bouwsteen op de markt gebracht die op de Lego bouwsteentjes past, genaamd ‘mega bloks.’ Helaas voor Lego vinden zowel het merkenbureau als het EU-HOF dat een technische functie zoals een bouwsteen geen beschermd merk kan zijn. Persoonlijk ben ik het daar niet helemaal mee eens. Het idee van Christiansen blijft uniek en alles wat daarna komt zal altijd slechts een kopie van het origineel zijn.