Langharige katten, hoe verzorg je die?

Er bestaan verschillende langharige katten. De Britse langhaar (Lowlander) die tegenwoordig ook (voorlopig) als raskat erkend wordt, en de perzische kat die al heel lang als raskat erkend wordt, zijn het bekendste. In dit artikel wil ik het over de verzorging van de vacht van de pers hebben.
De pers is een stevige, gedrongen kat met een dikke lange vacht. Opvallend is de platte neus wat de pers een heel eigen uiterlijk geeft. Van zo’n korte, platte neus moet je als kattenliefhebber ‘houden’. Sommige mensen vinden het prachtig, anderen vinden het ronduit lelijk. Persoonlijk vind ik de platte neus niet erg mooi maar ook niet uitgesproken lelijk. Als je een pers neemt om de kwaliteiten van het ras dan is een platte neus een belangrijk kenmerk. Als je de kat alleen neemt omdat ze zo mooi en lief zijn, dan kan je beter een pers kiezen met een neus die niet zo extreem plat is. Hoe platter de neus van een pers met stamboom, hoe meer hij in aanschaf zal kosten.

pers.jpg

Door de platte neus van een pers kan het voorkomen dat de kat gevoelige ogen heeft. De traanbuizen zijn dan kwetsbaar geworden door het fokken van een zo plat mogelijke neus. De kat kan hierdoor last hebben van tranende ogen. Soms hoor je de kat ook door de neus snotteren en dat komt benauwd over. Ik denk dat de pers daar wel degelijk last van kan hebben en dat het dan eigenlijk niet leuk meer dat een diertje met zo een platte neus gefokt wordt. Persoonlijk heb ik altijd perzen gehad met niet zo platte neus. De katten waren daardoor niet geschikt om mee te fokken maar dat maakte mij niets uit. Fokken moet met zorg gebeuren en kost ook een hoop geld.

Verzorging vacht pers

Een langharige kat vergt wel wat verzorging. Hou rekening met ongeveer 15 minuten kammen en borstelen per dag. De vacht moet namelijk echt dagelijks gekamd en geborsteld worden en regelmatig met een speciaal soort poeder (talkpoeder) besprenkeld worden. Door het poeder in de vacht te kammen wordt het kammen makkelijker en vuil en rommeltjes die in de lange vacht zijn blijven hangen, borstel je er dan gemakkelijk uit. Een pers heeft dagelijks kammen en borstelen nodig omdat de vacht anders snel gaat klitten. Dat klitten doet erg veel pijn bij de kat en moet voorkomen worden. Ook kamt en borstelt u losse haren uit de vacht en dat scheelt een hoop haarballen voor de kat. De kat heeft daarom ook altijd een plantje met kattengras nodig. Het kammen is gezellig, en u kunt het vergelijken met de kat een kwartiertje op schoot houden en aaien. Van jongs af aan moet het katje gewend zijn aan de kam en borstel, dan vindt de kat het kammen en borstelen prettig en zal zich niet verzetten. Trek de kam nooit hard door een klit heen, dat doet pijn en dat kan de kat bang maken voor verzorging en het diertje kan het vertrouwen in u verliezen. Komt u een klit in de vacht tegen die u er niet uit kunt kammen, knip deze er dan voorzichtig uit en voorkomen nieuwe klitten door dagelijks te kammen en borstelen. Een verwaarloosde pers zal een vacht hebben die helemaal vervilt is, die in plakken en stukken aan zijn lichaam hangt, die venijnig aan zijn huid trekt en de kat zal depressief worden, veel pijn hebben en ziek worden. Voorkom dit te allen tijde. Als een kat een vacht heeft die niet meer verzorgd kan worden, laat de dierenarts de kat dan scheren. De vacht groeit daarna gewoon weer terug dus geef het beestje een kans op een leuk leven. Een kat met een vervilte vacht is echt een heel trieste aangelegenheid.

Hoe gaat een langharige kat op de kattenbak?

Omdat de pers een lange vacht heeft wil er nog wel eens wat in blijven hangen als de kat naar de bak is geweest. Om dat te voorkomen worden de haren rondom het billetje van de kat kort gehouden, dan heeft u (en de kat ) geen last van dit probleem.

Een pers in bad doen

Katten houden niet van water en in bad gaan vinden ze echt niet prettig. Toch komt het voor dat persen van jongs af aan gewend zijn om zo nu en dan in bad te gaan. Ongeveer elk kwartaal een keertje. Er is speciale shampoo te verkrijgen voor de pers. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de verzorging van de vacht. De pers die van jongs af aan gewend is aan een wasbeurtje, protesteert nauwelijks en laat de wasbeurt en zelfs het fohnen daarna, gelaten over zich heenkomen. Lekker zullen ze het echter nooit vinden dus probeer dit niet zomaar uit. Fokkers die hun katten showen op kattenshows hebben hun katten vaak al van jongs af aan gewend aan een badje. Het is mij niet bekend of alle fokkers die aan shows meedoen hun katten in bad stoppen. Nadat een kat in bad is geweest moet de vacht in elk geval heel goed gedroogd worden en de kat moet in een warme kamer bijkomen. Maak de kat altijd zo snel mogelijk zo droog mogelijk, om afkoeling tegen te gaan. Houd er rekening mee dat de kat na het bad last kan krijgen van diaree omdat de buik ervan van slag raakt. Persoonlijk zou ik aanraden om een kat alleen in bad te doen als het echt niet anders kan.

Klitten in de vacht

Klitten in de vacht kunnen zeer pijnlijk zijn voor een kat. Als u ze eruit wilt kammen en het lukt niet, heeft de kat pijn. Dan kunt u de klitten er het beste voorzichtig uitknippen (pas op dat u niet in de huid knipt!). Het haar groeit immers gewoon weer aan.
Controleer ook de oksels van de katten want op plaatsen waar haar over haar wrijft ontstaan het snelste klitten.