Kreukel: De stoere man

(wijzigingen aangebracht)

Joop had zich uitgekleed en stapte de douchecel in om zich schoon te maken. Voor vanavond. Het was zijn avond, hij alleen met veel vrouwen. Hij zette de kraan op achtendertig graden en draaide de waterknop om. Het warme water stroomde krachtig uit de douchekop.
Hij drukte de shampoo uit het flesje, verspreidde deze op zijn hoofd. Met zijn handen wreef Joop krachtig zijn hoofdhuid op en neer. Dat was goed voor de groei van zijn hoofdharen, althans dat had hij gelezen in zo een mannenblad. Joop kreeg er zin in.
Terwijl hij uitgebreid de shampoo aan het uitspoelen was, ging hij wijdbeens staan en liet een geurige urine lopen in de douchebak. Heerlijk vond Joop dat: urineren onder de douche. Het gaf een bevrijd gevoel. Hij wist dat vrouwen dit vreselijk vonden maar voor echte mannen had dat wel wat.
Hij pakte de fles met douchegel en smeerde zich grondig in, en spoelde de zeepresten weg. Daarna pakte hij de pluk haren uit het putje, en hij gooide deze in de toiletpot.
Toen Joop klaar was met spoelen, stapte hij uit de douchecel en droogde zich af. Alle hoeken en gaten kregen een gedetailleerde beurt. Toen hij klaar was, drapeerde hij de handdoek keurig op het rooster van de centrale verwarming. Zoveel vrouwen en hij alleen, geweldig. Hij verheugde zich nu al.
Joop bekeek zichzelf in de spiegel. Vanavond zag hij er weer pront uit. Hij duwde zijn borst naar voren. Ja, hij mocht er zijn.
“Het wordt weer een interessante avond.” zei Joop een beetje in zichzelf.
Uit het badkamerkastje pakte hij de nagelknipper. Eerst zette hij zijn rechtervoet en daarna zijn linkervoet op de toiletbril, en hij begon zijn teennagels grondig te knippen. De meeste nagelresten vielen in de toiletpot, een paar vielen op de vloer naast de pot. Hij likte aan zijn wijsvinger en drukte de nagelresten op zijn wijsvinger en gooide die ook in de toiletpot. Daarna spoelde hij door.
“Zo, dat was ook weer gedaan.” mompelde Joop.
Hij pakte de haardroger en ging uitgebreid zijn borstharen en okselharen drogen.
“Wat een werk is dat altijd.” dacht hij, terwijl hij weer in de spiegel keek.
Toen deze haren voldoende gedroogd waren, pakte hij de neusharenschaartje. Joop stopte het knippertje voorzichtig in zijn neusgaten en begon de neusharen te knippen. Vrouwen vinden dat heel belangrijk dat er geen neusharen te zien zijn. Dat wist Joop. Zeker vrouwen van die leeftijd.
Joop liftte zijn neusgaten en keek in de spiegel of de neusharen voldoende waren verwijderd.
“Prachtig gedaan, man.” zie hij in de spiegel.
Hij gebruikte het neusharenschaartje ook om zijn oorharen te verwijderen. Dat zag er zo onverzorgd uit met al die oorharen, vond Joop.
Joop ging iets verder van de spiegel staan en keek of zijn schaamhaar niet te vol en uitgebreid was. Hij pakte een grote papierschaar en begon zijn schaamhaar voorzichtig bij te punten. Af en toe bekeek hij zijn werk weer in de spiegel. Vrouwen vonden dode punten lelijk, dat wist hij uit ervaring.
“Zo, voldoende bijgewerkt.” concludeerde Joop.
Hij spoot de nodige aftershave op zijn wangen en een beetje op zijn edele delen. Alles moest heerlijk ruiken vanavond. Het was tenslotte de avond.
Op deze avond voelde hij zich weer een man, een stoere man.
Hij deed gel in zijn haar en kamde zijn hoofdhaar ordentelijk. Zoveel haar had hij overigens niet meer, hij was al op leeftijd.

Joop stond in de gang en keek in de spiegel. Hij zag er netjes uit, met zijn streepjespak en de blauwe stropdas met Mickey Mouse erop.
Een keer maand ging Joop eten bij zijn moeder in het bejaardentehuis Avondrood. Er woonden alleen nog vrouwen, want hun mannen waren allen overleden. Honderd vrouwen op leeftijd. De dames waren gek op Joop, maar ja, een andere man kwam er ook nauwelijks meer in Avondrood.
Joop streek met zijn hand nog een keer over zijn kalende hoofd en stapte naar buiten, op weg naar het diner met zijn moeder.
Joop voelde zich een stoere man. Hij met honderd vrouwen, alleen in een tehuis.