Kauw, kraaiachtigen

De kauw is een vogel die familie is van de kraaiachtigen. Mensen zien vaker de kauw dan je denkt. Mensen zeggen wel eens daar is een kraai maar het is vaak een kauw. De kauw hoort wel bij de kraaiachtigen dus het is niet erg als je zegt kijk een kraai terwijl het een kauw is. Je ziet kauwen vaak in parken en in steden en op het platteland. Kauwen kunnen ook witte veren hebben. Dat komt omdat ze dan weinig vitaminen binnen krijgen. Dan eten ze bijvoorbeeld chemische troep en patat. Daar zitten dan te weinig vitaminen in om hun kleur te behouden.

De kauw is net als een ekster gek op glimmende dingen. Soms pikt een kauw wat wol van een schaap of haren van een paard, om zijn nest lekker zacht te maken. Ze houden van diepe nesten, daarom maken liefhebbers van kauwen diepe nestkasten, zodat die kauwen zich veilig voelde.
Als de kauw met zijn partner een nest heeft gaat het mannetje op zoek naar een soort van klei voor het vrouwtje als een huwelijkscadeau en dan gaat het echtpaar paren.

Het vrouwtje legt 4 á 6 eieren. In ongeveer 18 dagen broedt het vrouwtje de eieren uit. Soms helpt het mannetje broeden of hij brengt het vrouwtje eten. Na 1 maand ongeveer verlaten de jongen het nest. Kauwen eten insecten, larven, graan, onkruidzaden, allerlei bessen, soms ook kleine dieren. Ongewervelde dieren. Ze eten ook eieren, jonge vogels, aardappels en aas.

Kauwen horen bij de zangvogels, ook al zou je het niet verwachten. Het geluid wat ze maken is best wel apart, en ik denk dat ze daarom bij de zangvogels horen. Het klinkt een beetje als tjak-tjak-tjak.

Waaraan kan je kauwen herkennen?

Kenmerken: Kauwen hebben een grijze nek, en een lichtgroen grijzige oogkring. Als je een kauw ziet lijkt hij helemaal zwart, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Als je goed kijkt zie je kleurverschillen tussen de nek en het lichaam. Ook de ogen zijn dus groenig met grijs, maar lijken blauw.

Kauwen kiezen een partner voor hun hele leven. Als een van de twee overlijdt dan blijft de ander vaak heel lang of zelfs altijd, alleen. Daarom is het extra erg om kauwen dood te schieten of te vangen.