Kampvuurtje op Schilderles
Vuur.jpg

Marc Kuiper (kunstschilder) die les geeft op de kunstacademie in Haarlem, had vandaag weer eens een lekkere lastige opdracht voor ons verzonnen. We moesten vanuit een zwart geverfd vlak een persoon (of personen of voorwerpen) schilderen die in het schijnsel van een vuurkorf zichtbaar waren.

Aan zoiets zou ik uit mezelf niet al te snel beginnen dus het was een beetje een avontuur. We begonnen met het maken van houtskoolschetsen rondom een vuurkorf in de tuin. Na een tijdje gingen we het atelier in om daar een schets uit te werken in verf. Het was de bedoeling dat we een vel zwart verfden en vanuit het zwart de figuren zouden ophalen en neerzetten. Omdat de kerstvakantie bijna begonnen is en de academie dan ook een paar weken gesloten zal zijn, was er glühwein en chocolademelk en waren er hapjes. Toen het vel zwart geverfd was en droog, begon ik met gele verf een gezicht te schilderen. Al snel ging het mis. De gele lijnen veranderden in een indiaan met geelzucht. Ik smeerde er witte verf bij om het figuur te redden, maar toen zag het te bleek. Ik pakte roze verf, daarna blauwe, zwarte…Ik vond het enorm lastig en knokte wat af met de verf. Het wilde maar niet lukken. Ik keek zo nu en dan eens om me heen. Iedereen scheen te begrijpen wat de bedoeling was. Ik zag een stuk of vier geschilderde figuren om me heen die overduidelijk in het schijnsel van een vuur stonden. Ik had er veel moeite mee om de illusie van een vuur te wekken en mijn figuur verdronk uiteindelijk in dikke lagen verf die ik aanbracht in mijn zoveelste poging om ‘schijnsel van een vuur’ te wekken. Gelukkig kwam Marc kuiper me redden. Hij raadde me aan alle prut weer van het vel af te schrapen en te vegen en opnieuw het gezicht in het schijnsel van een vuur op te zetten, maar nu met rood en geel en oranje. Gelukkig is het toch nog wat geworden.

Aan het einde van de rit ben ik (zoals gewoonlijk) blij dat ik zo'n leuke de opdracht gekregen heb. Niet dat het eindresultaat me bevalt, want ik ben nog niet vlammend enthousiast over mijn schilderij, maar ik heb er veel van geleerd. Over verf, licht en een beetje over mezelf.