Kamerplanten, hoe hou je ze mooi?

Kamerplanten mooi houden lukt je niet alleen als je groene vingers hebt. Iedereen kan het, als je maar weet wat je planten nodig hebben. Er komt in elk geval meer bij kijken dan water geven en bijtijds verpotten. Elke kamerplant heeft een andere gebruiksaanwijzing. Bij planten zitten kaartjes met verzorgingsadviezen. Die kaartjes moet u goed bewaren. Mensen gooien die kaartjes te gemakkelijk weg. Er staat echter precies op wat uw kamerplant nodig heeft.

  • Wist u dat planten vaker te veel water krijgen dan te weinig?
  • Wist u dat planten in de winter nauwelijks groeien?
  • Wist u dat donkergroene kamerplanten minder licht nodig hebben dan lichtgroene?
  • Wist u dat een plant ziek kan worden van te veel water?
  • Wist u dat eenmaal per week water voor een kamerplant in de winter, vrijwel altijd voldoende is?

Tips:

  • In de zomer hebben planten meer water nodig dan in de winter. Het is dan warmer en de planten groeien harder en ze staan soms in bloei.
  • Geef uw planten naar behoefte water, niet te veel. De meeste planten houden er niet van als de grond voortdurend te nat is. Alleen moerasplanten en varens vinden dat prettig. Mensen geven kamerplanten vaak te veel water.
  • Zet kamerplanten niet in de volle zon.
  • Verpot uw planten bijtijds en gebruik de juiste aarde die bij de kamerplant past.
  • Zorg voor een ruimere pot als de wortels voldoende gegroeid zijn.

Artikel werd geschreven door: Lobke