Jan Wolkers, schrijver

Over de schrijver Jan Wolkers
Jan Wolkers is in Oegstgeest geboren op 26 oktober 1925. Hij is niet alleen schrijver, maar ook beeldend kunstenaar. Zijn jeugd was niet gemakkelijk. Zijn ouders waren heel gelovig (gereformeerd) en daardoor waren ze veel te streng voor hun kinderen. Dit heeft veel invloed op zijn leven gehad en ook op zijn schrijfwerk. Hij werd naar de MULO gestuurd maar werd er weer vanaf gestuurd omdat hij te slechte cijfers haalde. Hij heeft allerlei baantjes gehad voordat hij schrijver werd. Toen het oorlog werd heeft hij ondergedoken gezeten. Hij had een speciale band met zijn oudste broer die in 1944 aan TBC overleed. Ook dit heeft veel invloed op zijn leven gehad. Toen de oorlog voorbij was ging hij in Den Haag, Salzburg Amsterdam, beeldhouwkunst studeren. Zijn bekendste beeldhouwwerk is Het Auschwitz monument in Amsterdam. Hij debuteerde in 1961 met de verhalenbundel Serpentina’s petticoat. Een jaar later in 1962 kwam zijn eerste roman uit, die heet(te) Kort Amerikaans. In zijn boeken keren bepaalde dingen steeds terug, zoals geloof, liefde, sex, dood, en wreedheid. Er zit veel humor in zijn boeken, maar ook verdriet. Zijn manier van schrijven is helder. Het leest gemakkelijk.

Prijzen die Jan Wolkers gewonnen heeft voor zijn boeken:

1963: Novelleprijs van de stad Amsterdam. Maar drie jaar later geeft hij het geld van die prijs ineens weer terug want hij was boos omdat de politie zo hard optrad tegen de Provo’s tijdens en na het huwelijk van prinses Beatrix en Claus.

1982: De Constantijn Huygensprijs, maar hij weigerde die prijs in ontvangt te nemen omdat hij volgens hem al twintig jaar meesterwerken schreef, en dus vond hij dat ze te laat kwamen met die prijs.

1989: De PC Hooftprijs, maar ook deze prijs weigerde hij. Volgens Wolkers worden boekenprijzen door vriendjespolitiek gewonnen. In een interview met Jan Brokken zegt hij ‘Literaire prijzen zijn een farce in Nederland.’

Jan Wolkers, een van de meest bijzondere Nederlanders ooit, stierf in 2007.