Hoe weet je of jouw religie waarheid is? Deel 16

Jouw religie is niet de waarheid, want er bestaat niet zoiets als een ware religie. Als je zelfs maar een bewijs zou kunnen overleggen waarom jouw religie wel de waarheid is en die van een Jehovah's getuige of bosmens of Mormoon, niet, dan zou jouw bewijs wereldnieuws zijn. Tot nu toe heeft nog geen een mens het bewijs van ware religie kunnen leveren. Het enige bewijs wat alle ongeveer 3000 ware religies kunnen aanvoeren, is hun persoonlijke overtuiging dat hun religie meer waarheid bevat dan de 2999 andere religies.

Er bestaat dus wel zoiets als overtuigd zijn van jouw gelijk. Maar net zo vol vertrouwen en overtuiging als de Egyptenaren en Grieken van het bestaan van hun vele goden waren, net zo overtuigd waren de eerste mensen van het bestaan van hun bos, wind, water en regengod. En net zo overtuigd zijn mensen vandaag ook nu nog van hun voorspellers en Goden en sommige politieke leiders. Als je aan mensen die de ware religie menen te hebben vraagt waarom hun religie de waarheid is, dan zijn hun sterkste argumenten: ‘Omdat het echt zo is,’ of ‘omdat ik voel dat het waar is.'
Veel gelovigen onderzoeken hun geloof door een bepaald geloofsboek als uitgangspunt te nemen en aan de hand van de inhoud gaan ze hun geloof dan toetsen. De bijbel bijvoorbeeld. ze gaan er dan aan voorbij dat er helemaal geen spatje bewijs is dat hun geloof meer waarheid bevat dan het geloof van een ander. Er valt dus niks te toetsen op waarheid.

De vraag is dan ook: Wanneer weet je of een religie de waarheid is? Het antwoord is helaas: nooit.