Hoe maak je zelf een filmpje voor Youtube?

Deze handleiding om zelf filmpjes te maken werd me toegestuurd door Roland (16).

  • Installeer een programma om dingen op te nemen op je computer. Hiermee kan je bijvoorbeeld tijdens het spelen van een spel je ingame-footage vastleggen. Natuurlijk kan je ook andere dingen opnemen, maar hiervoor zal je het vaakst dit programma gebruiken. Voorbeelden van dit soort programma's zijn: Xfire (tevens een communicatie programma voor spellen) en Fraps (gewoon een programma om ingame-footage op te nemen). Deze programma's kun je downloaden bij XFIRE en FRAPS.
  • Ik heb (eerst) gekozen voor het maken van een voice-over. Een voice -over, de naam zegt het al, houdt in dat je je eigen stemmetjes en geluiden op een bestaand filmpje zet. Als je ook een voice-over van een film wilt maken kan je natuurlijk gewoon de dvd in je computer stoppen en met moviemaker delen daaruit knippen die je belachelijk of komisch wilt maken.
  • Zoek een spel (of iets anders) waar jij een film (voice-over) bij wilt maken. Natuurlijk varieert per spel de mogelijkheid om films te maken met dat spel. Bij het ene spel zal je de camera kunnen draaien, het menu weg halen, en nog meerm terwijl dat in het andere spel misschien niet kan.
  • Nu je ingame-footage of stukken film hebt kan je hiermee aan de slag.

Welke programma's kun je gebruiken om film te editen?

  • Windows moviemaker: dit staat op elke computer standaard geinstalleerd geloof ik.
  • Sony's Las Vegas: te kopen voor een smak geld, maar wel een super programma.

Bij de programma waar je voor betaald kan je waarschijnlijk meer functies en effecten vinden.
Je kan je stem opnemen, dingen doen met je beeld, de kleur van het beeld veranderen, ondertiteling neerzetten, en voortiteling en aftiteling aanbrengen.

  • Het loont om een script te maken, maar als je niet weet hoeveel tijd je hebt om een stem bij een personage wegtezetten, kan je misschien beter geen script maken en wat improviseren. Dat heeft als voordeel dat alles wat je zegt spontaner over kan komen.
  • Als je dat hebt gedaan en je wilt het aan anderen laten zien zonder dat zij een idioot groot bestand (het neemt wel wat ruimte in op je computer ;) )moeten krijgen, dan kan je je filmpjes (bijvoorbeeld) op youtube zetten.

Hoe zet je je filmpje op Youtube?

  • Maak een account aan, upload het, wacht 8 to 12 uur en het staat online. Je kunt de link van je filmpje doorsturen aan anderen zodat je bezoekers krijgt.

Waar wacht je nog op?

  • Nu wordt je alleen nog begrensd door wat voor spel en programma je gebruikt, en je eigen creativiteit. Waarom lees je dit nog, ga aan de slag!

Dit is deel 1 van de Serie Praatvogel voice-over(s), die Roland gemaakt heeft.