Het geheim van de computer en de Volvo

Hij had de lamp opgehangen en hoefde nu alleen nog maar z’n computer te installeren. Dan was z’n nieuwe werkplek klaar. De boeken stonden strak in het gelid in de boekenkast. Proza en poëzie mooi op alfabet. Een bundeltje van zijn favoriete dichter lag apart naast zijn computer. Hij keek er soms in als het tegenzat of als hij zich verveelde. Hij bladerde en las dan net zo lang tot ook het lezen hem tegenstond. Het installeren duurde veel langer dan hij dacht en wilde. Het kreng liep een paar keer vast, waardoor hij steeds weer overnieuw moest beginnen. Een voordeel had het wel, hij leerde veel geduld op te brengen. Als alles een keer in orde was kon hij eindelijk een begin maken met zijn eerste roman, want daar had hij de computer voor gekocht. Hij had nog geen idee waar het verhaal over zou gaan, maar wist wel dat hij van plan was z’n hoofdpersoon halverwege te laten verongelukken. Hoe het dan verder zou moeten, dat wist hij ook niet. Misschien zou het verhaal wel veel korter worden dan hij nu in gedachten had. Maar een kort verhaal kon evengoed spannend zijn, dat wist hij maar al te goed.
Inmiddels was de computer bijna klaar. Nu alleen nog een mooi achtergrondscherm. Hiervoor dacht hij aan een foto van het dashboard van zijn nieuwe Volvo. Het was een mooie foto die hij op internet had gezien. Toen de foto erop stond was hij zeer tevreden over het resultaat. Het was nu net of hij hier, net als onderweg, ook achter het stuur van zijn geliefde auto zat. Hij noemde het scherm de binnenvolvo en het dashboard van de echte Volvo noemde hij stiekem zijn buitenscherm, maar dat wist verder niemand en niemand zou het ooit weten. Belangrijk was nu dat hij kon beginnen. Hij opende Word en tikte de eerste zinnen. Op dat moment hoorde hij boven zijn hoofd een kort metaalachtig geluid, alsof er iets losschoot. De zware lamp suisde naar beneden en trof hem vol in het gezicht, net op het moment dat hij opkeek. Even leek zijn blik te verstarren, terwijl de lamp verder rolde en met een zware klap op de grond terechtkwam. Toen zakte zijn hoofd op zijn borst. Langzaam helde zijn lichaam naar voren totdat het tegen de nieuwe computer tot stilstand kwam.

Ate Vegter F4.