Hans doet modern 002
3265712571_ed76f1a589.jpg
3266541762_f1849b4025.jpg
3265712449_5e0ab4e48a.jpg

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken, ik weet het, maar voor deze ene keer kan ik het niet laten.
Mijn moeder is dol op het geven van cadeautjes. Sinterklaas is voor haar dan ook het feest van het jaar. Met de voorbereidingen daarvan is ze al wéken voor 5 December bezig. Om tussen twee Sinterklazen door toch ook zo nu en dan eens iets weg te kunnen geven, grijpt ze de vakanties aan. Op de vakantiebestemming zoekt en speurt ze net zo lang tot ze iets vindt voor mijn broer, mijn schoonzusje, mijn vrouw en mij.
Dit jaar vond de jacht plaats in Noorwegen.
Afgelopen zaterdag kwamen mijn ouders thuis na een rondreis van zes weken. Wij gingen even op bezoek om te zien hoe ze er ook weer uitzagen. En om de cadeautjes in ontvangst te nemen.
Toen ik binnenkwam zat mijn broer er al en zijn cadeau stond uitgepakt op tafel: borrelglaasjes met elanden erop. Wrang, als je weet wat in Noorwegen de drank kost. Dat ze daar überhaupt borrelglaasjes verkopen. De glaasjes zullen dan ook wel uitsluitend voor toeristen vervaardigd worden.
Na de koffie kregen Mieke en ik onze cadeautjes. Mieke eerst. Een trol op een schommel. Altijd mooi.
Daarna was ik aan de beurt. Voor mij schijnt het altijd het lastigst te zijn, maar dit jaar was het helemaal raak. Uit de verpakking rolde een paar sokken met figuurtjes. Elanden, zag ik, maar wat waren ze aan het doen? Door het kleine motief was het lastig te zien, maar toen ik er even op gestudeerd had zei ik: ‘Gôh ma, dat is toch niks voor jou? Neukende elanden!’
Geschokt veerde mijn moeder overeind.
‘Neej! Dat doen ze niet! Dat doen ze niet, hoor!’ ze trok de sokken uit mijn handen en schoof haar bril op haar voorhoofd om de elanden en hun bezigheden beter te kunnen bekijken.
Mijn vader gleed ondertussen geniepig lachend onderuit in zijn stoel.
Mieke nam de sokken van mijn moeder over, die met een rood hoofd bleef beweren dat de elanden op de sokken níet aan het paren waren.
‘Love story,’ las Mieke de tekst op de sokken, ‘volgens mij heb je gelijk Hans… Kijk, wat grappig, ze doen ook nog eens allerlei verschillende standjes!’
Mijn moeder paste gewiekst een nieuwe tactiek toe en begon vol vuur een vakantiegebeurtenis te vertellen.
Het viel altijd te proberen.

Volgend jaar wordt het voor mijn moeder vermoedelijk helemáál onmogelijk iets geschikts voor mij te vinden…