God, het antwoord op al uw vragen. Deel 3

Is God, het antwoord op alle vragen die mensen niet begrijpen? Wat mij betreft lijkt het daar wel erg sterk op. De eerste mensen geloofden voornamelijk dat de dingen die ze niet begrijpen konden, dingen met een ziel waren, dat het zelf goden waren, of dat ze door goden veroorzaakt werden. Er was een levendig geloof in onzichtbare dingen die de zichtbare onbegrijpelijke dingen waarover men zich verwonderde, moesten verklaren. Er was bijvoorbeeld een god voor de zon, de maan, de sterren. Sommige volkeren namen eenvoudig aan dat de zon zelf een god was. Er was een god voor de bliksem, de donder, de liefde, de vruchtbaarheid, de schoonheid, het hebben van moed, de oogst, wraak, oorlog, vrede, de jacht, en ga zo maar door. Goden zijn van alle tijden dat er mensen zijn.
De wetenschap heeft veel goden om zeep geholpen. Sinds mensen weten dat bliksem of een mislukte oogst niet aan een god te wijten valt, verdwenen deze goden na verloop van tijd eenvoudig weer van het toneel. De goden waar de Egyptenaren, de oude Grieken en Romeinen stellig in geloofden, hielden feitelijk op te bestaan toen deze volkeren ophielden te bestaan of toen hun cultuur opging in andere culturen waar andere goden aanbeden werden. Cultuurelementen vermengden zich met elkaar en zo ontstonden weer nieuwe culturen. De goden verbleekten als het ware toen de volkeren die hen ooit aanbeden hadden, zelf ook 'oplosten.'

deel 2, NF4, ware religie, schrijfodpracht, Anna Appels.