Geld lenen 9

De voetbalclub verkeerde al een tijd in geldnood. Er waren geen spelers meer die konden worden verkocht, want dan zouden ze hun eigen positie ondermijnen. Daarom hadden vrijwilligers tal van acties ondernomen: oud papier verzamelen, rommelmarkten organiseren, wedstrijden spelen met beroemdheden maar het was allemaal te weinig.
‘Het gaat om miljoenen,’ zei iemand van de raad van bestuur.
‘Dat is een bedrag dat je nu niet kunt lenen,’ waarschuwde een ander.
’We gaan failliet,’ wist een derde.
Toen kregen ze de brief van een notaris. De directeur van de voetbalclub vernam tot zijn verbijstering dat een zekere Klaas Kleinvelt zijn totale vermogen aan de club had nagelaten, omdat hij ooit eens had meegespeeld in het jeugdelftal.
Kleinvelt had geen verwanten, had geleefd als een kluizenaar en gewerkt zoals je dat tegenwoordig niet meer ziet.
De buurt waar hij had gewoond herinnerde zich dat hij vroeger nog wel eens met jongeren had gevoetbald. Verder wist niemand wat van hem tot een oud lid zich hem herinnerde.
Kleinvelt? Dat was een schuw jochie dat het ooit had geprobeerd bij de junioren. Een aardige trainer had hem na een paar weken vriendelijk duidelijk gemaakt dat zijn talent niet op het voetbalveld lag en hem met een aai over zijn bol weggestuurd.
Die aardige trainer was vast de oorzaak!
De club was razend enthousiast. Met het vermogen kochten ze spelers, stegen in de pool van beste clubs en kochten nog meer spelers. En zo steeg de club in aanzien, groeide het eigen vermogen maar daarna ging het toch weer langzaam bergafwaarts want er kon maar één club de beste zijn en na verloop van tijd bleek dat zij dat niet waren.
Zo werd in korte tijd het vermogen van Kleinvelt er doorheen gejaagd. Verkeerde beslissingen, ongunstige transfers en plotseling opduikende belastingschulden zorgden voor een negatief saldo.
Kinderen van spelers leurden weer om oud papier, moeders hielden rommelmarkten, de leden van bestuur vergaderden zich suf. Gefortuneerde oude mannen die ooit een aai over hun bol hadden gehad als kind, bleken schaars, zeer schaars.

Cor Snijders