Wat is de duurste auto ter wereld? De Bugatti Veyron EB 16.4

Bugatti Veyron EB 16.4, de duurste auto ter wereld?

De duurste ter auto ter wereld kost op het moment meer dan een miljoen euro. Met stip bovenaan de lijst van de duurste auto’s ter wereld staat de Bugatti Veyron EB 16.4. Meer dan een miljoen euro? Zeg maar gerust bijna twee miljoen euro. Voordat u een ritje kunt maken in deze supersnelle sportwagen zult u dus eerst even de loterij moeten winnen.

Maar als u die 1,8 miljoen euro eenmaal heeft neergeteld dan heeft u ook heel aardig koetswerk onder uw achterste. De Bugatti Veyron EB 16.4 behaald namelijk maximum snelheid van rond de 407,5 kilometer per uur (u stijgt nog net niet op), heeft een vermogen van 1001 paardenkracht en is daarmee ook meteen de snelste sportwagen op moedertje aarde.

Hoeveel exemplaren bestaan er van de Bugatti Veyron EB 16.4?

Het moederbedrijf Volkswagen (Bugatti werd overgenomen door VW) verwacht niet al te veel afnemers van deze auto, vandaar dat er om te beginnen slechts 300 exclusieve exemplaren van op de markt gebracht zijn. De auto is dus heel bijzonder en zeldzaam. De kans dat u de Bugatti Veyron EB 16.4 op de Nederlandse snelwegen tegen zal komen is dan ook zo goed als uitgesloten. Rijke kopers wonen voornamelijk in de VS, daar zijn er wel al meer dan veertig van verkocht. Ook sjeiks uit rijke olielanden kunnen het bedrag gemakkelijk neertellen, en sommige steenrijke Russen zien deze auto ook wel zitten. Mocht u zelf ook overwegen om uw spaargeld uit te geven aan dit zeer aardige karretje, reserveer dan ook ruim een miljoentje voor de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) en de BTW.

Bijzonderheden van de Bugatti EB 16.4

  • Hoogst gemeten snelheid: 408,47 km per uur.
  • Vermogen 1001 tot 1050 pk.
  • Motor: 7993cc, 4 turbo’s
  • Optrekken: van 0 tot 400 kilometer per uur duurt ongeveer 55 seconden. U zou in theorie binnen anderhalf uur van Amsterdam naar Parijs kunnen rijden.
  • Vierwielaandrijving
  • Nadeeltje: als u op topsnelheid rijdt moet u ieder kwartier opnieuw tanken, want er kan 100 liter benzine in de tank, maar die is dan wel op.
  • Gewicht: 2080 kilo
  • Deze auto heeft een pk teller

Categorie: artikelen

Andreas Blender.