De verknipte tang

Ze stond voor de spiegel en bekeek zichzelf. Overal op de grond in de badkamer lagen plukken haar. Van heur haar.
Wat was ze oud geworden. Ze schrok toen ze haar gezicht in de spiegel zag. Hangende wallen, kraaienpoten naast de ogen, diepe rimpels in het voorhoofd. En die lange slierten haar, vreselijk. Plakkerig, grijs, en slap. Die lange slierten haar moesten er gewoon af. Die maakten haar onnodig oud. En vooral die grote pukkelige neus, daar had ze een hekel aan.
Ze begon hard te huilen, ze realiseerde zich dat ze oud was geworden. Ze zwaaide hard met haar hoofd op en neer, en knipte met de schaar wild in de lucht. Af en toe viel een pluk haar op de grond. Door het wilde knippen had ze ook zichzelf bezeerd. Een paar sneden in het gezicht en ze had het puntje van haar neus afgeknipt. Dat bloedde als een rund.
Ze deed het badkamerkastje open. Ze haalde een pleistermatje uit de verbandtrommel en knipte een grote pleister af en deed deze over haar neuswond.
Toen ze wat tot bedaren was gekomen, keek ze nog weer in de spiegel. Overal happen haar er uit. En een grote pleister op haar neus.
Ze had er wel een opgelucht gevoel over, maar zo kon ze niet naar buiten. Ze zou zich jong aankleden en deed wel een hoofddoek op. Dan vielen die haren niet zo op. Dat deden van die jonge meiden tegenwoordig ook.
Ze liep naar de slaapkamer en opende haar kledingkast en bekeek al haar kleren. Wat een oude, versleten troep. Ze kon toch nog een broek en een trui vinden die ze de moeite waard vond om aan te doen. Ook daar was ze eigenlijk niet tevreden over, te oude spullen, maar het ging nog wel. Jongelui hebben tegenwoordig ook gaten in hun broek, dacht ze. Ze pakte weer de schaar en begon stukken uit haar kleding te knippen: stukken uit de broek, en scheuren in de trui.
Ze griste een hoofddoek uit de kast en bond deze om haar hoofd.
Ze liep weer terug naar de badkamerspiegel. Ze zag er beter uit zo. Haar gezicht moest nog wel opgemaakt worden, om er jong uit te zien. Volle lippenstift, rouge, poeder, zwart op de wimpers. Ze vond dat ze er al een stuk beter uit zag. Een stuk jonger, bedoelde ze eigenlijk.
De schaar deed ze in haar handtas en ze liep haar appartement uit. Ze moest alle trappen naar beneden lopen. Haar flatgebouw had geen lift. Niemand had er aan gedacht om voor oudere mensen een lift in deze flat te maken. Ze moest altijd zeven verdiepingen op, met de trap. En anderen had wel een lift in de flat. Daar zou ze wat aan doen.

Ze liep door het park. Overal struiken en bomen die vol in bloei stonden. Het was voorjaar. Ze haatte al die jonge bloemen. Ze pakte haar schaar uit haar handtas en knipte de jonge bloemen er af. De verlepte bloemen liet ze zitten. Jonge blaadjes maakte ze kapot met de schaar.
Niemand had door dat ze wat van plan was. Met snelle tred liep ze richting een flatgebouw.
De flat naast haar flat die wel een lift had. Ze nam de lift naar de bovenste verdieping en nam de trap naar de machinekamer. Ze liep naar de liftkabels toe en knipte deze door. Het duurde even maar toen de kabels doorgeknipt waren, wachtte ze nog totdat de lift beneden op de begane grond plofte. Ze liep de trappen weer naar beneden.
Het leven is oud en versleten en ik ben verknipt, dacht ze nog. Ze liep rustig het flatgebouw uit. Ze had nog meer flats te doen.
Het zou mooi zijn als ouderdom niet met gebreken kwam.

Het slot van het verhaal is gebaseerd op een echt verhaal uit de krant, Jack de Knipper, een man die liftkabels doorknipte. De rechtszaak tegen deze man loopt nu.

.

  • Wees zo vriendelijk om op deze bijdrage te reageren. Reageren is eenvoudig. Klik op ‘discuss’ onderaan deze pagina en geef vervolgens je mening. Alleen als je op elkaars werk reageert, zul je reacties krijgen.
  • Je kunt ook een stem op bijdragen uitbrengen. Klik daarvoor op ‘rate’ onderaan deze pagina en druk op het plusteken + om een positieve stem uit te brengen.
  • Interesse in online geld verdienen? Klik hier: http://www.freedom.ws/vileo