De Afslankacademie van Menzis, afvallen achter je computer?

De afslankacademie, het klinkt zo mooi. Dikkerdjes die naar een academie kunnen om af te studeren in afslanken. Helaas is er weinig minder waar. De afslankacademie is helemaal geen school, maar een doodgewone commerciële website op het internet met tips om af te vallen waarvoor je veel geld betalen moet. De tips zijn niet nieuw, maar al eerder door anderen gepubliceerd en op het internet te vinden. De afslankacademie heeft de leukste tips verzameld. Dat is dan dat. Niks nieuws onder de dieet-zon dus. Zorgverzekeraar Menzis heeft blijkbaar weer iets nieuws bedacht om geld aan zijn klanten te verdienen. Dikke mensen kunnen afvallen onder begeleiding van artsen en diëtisten, maar die begeleiding bestaat uit online informatie die je kunt lezen op de website. Tja… Bezint eer u begint.

Het systeem van de afslankacademie van zorgverzekeraar Menzis lijkt weinig vernieuwend. U krijgt een eigen pagina op de site waar wat dieettips gegeven worden door gewichtsconsulenten en diëtisten, en u krijgt elke week een email met afslanktips. Nou, daar zitten we op te wachten met zijn allen; tips om af te vallen, goh, waar zullen die tips over gaan? Ook hebben ze Ivan Wolffers uit de mottenballen getrokken om zu nu end an een stukje informatie te schrijven of zo. Ik wist niet eens dat de beste man nog bestond. Ivan Wolffers was in mijn jeugd al een oude man.
Na drie maanden krijgt u dan een overzicht van de vorderingen die u gemaakt hebt. Geeuw! Na een half jaar nog een overzicht per email, en na een jaar nog een keertje. Zo te zien gaat alles geautomatiseerd en via het internet, u zult het dus als vanouds helemaal alleen moeten doen. De lijn naar het succes van een slanke lijn loopt via internet, blijkbaar.
Het lijkt wel een verkapte colportage van boeken want de afslankacademie biedt u:

  • 2 Boeken (recepten en tips, saai!)
  • Een etikettenlezer (who needs it?)
  • Een taillemeter (zinloos)
  • Een eigen internetpagina op hun website en 6 maanden online internet begeleiding.

U moet hier veel geld voor betalen. Interessant genoeg zijn er andere sites die dat soort internetbegeleiding om af te slanken helemaal gratis aanbieden, zoals Happy Body Coach, die veel steun en begeleiding en zeer goede tips geven om gewicht te verliezen. Gratis! Ook is er een forum. Gratis! Bij de afslankacademie moet u echter 10 euro per maand betalen voor dezelfde begeleiding. Er komt nog geld bij voor de boeken waar weinig nieuws in staat en voor verzendkosten. Dat is 117,50 euro per half jaar, 220 euro per jaar voor dingen die u allang wist. Dat betaald u dan dus voor informatie waarvan de afslankacademie zelf zegt dat het oude informatie bevat die door hen verzameld is maar door anderen geschreven. Kortom: u betaalt 220 euro per jaar aan Menzis voor oude informatie.

Hoe werk de afslankacademie?

U schrijft zich in en ontdekt dan dat er niets nieuws te vinden is. U krijgt tips die u al kende en boeken die u in de kast laat liggen. U bent 117,50 (inclusief verzendkosten boeken) armer en de afslankacademie van Menzis is 110 euro rijker. Na drie maanden en na een half jaar en na een jaar krijgt u een bericht over de voortgang die u gemaakt heeft. En wat als u geen voortgang gemaakt heeft? Dan moet u toch betalen. Er is verder helemaal geen persoonlijke begeleiding zoals ze suggereren, maar gewoon, een standaard website die informatie verstrekt, informatie geeft die je elders op het internet gratis kunt vinden. Wat heb je daar aan? De afslankacademie is een handleiding, staat er op hun site. Een handleiding over afvallen terwijl het op het internet al wemelt van de handleidingen waaronder duizenden pagina’s gratis informatie over afslanken. Waarom zou je in godsnaam betalen voor informatie die je ook gratis kunt krijgen? Wat verwachten zwaarlijvige mensen van deze zogenaamde afslankacademie die geen academie is maar een website? Dat ze daar met nieuwe tips komen? Vanwaar het predicaat academie? Een academie is een opleidingsinstituut en dat kan je van deze eenvoudige website echt niet zeggen.

Afvallen, hoe lukt het echt?

Afvallen lukt alleen als je gezonder eet en minder beweegt en daarbij oplet dat je niet boven je dagelijks toegestane calorieën uitkomt. Kat in het bakkie, daar verandert geen afslankacademie iets aan. De afslankacademie beweert dat je pas af kunt vallen als je geleerd hebt hoe je dat moet doen. Een open deur. Je kunt ook pas zwemmen als je geleerd heb hoe je moet zwemmen. Hoe leer je iemand het zwemmen weer af als hij eenmaal weet hoe hij zwemmen moet? Hoe gaan ze dikke mensen leren wat ze al weten en afleren wat ze fout doen? Mijn tips: Minder vet, minder calorieën, meer bewegen. Dat is dan 117 euro alstublieft.

Als u wilt afvallen en behoefte heeft aan gratis informatie en gratis begeleiding, surf dan eens naar de gratis service van Happy Body Coach en als dat nog niet genoeg is, denk dan eens aan de ouderwetse Weight Watchers, nog altijd effectief voor veel mensen. Dat is ook niet gratis, maar daar krijg je ten minste en stukje feedback voor je geld. Als Menzis zo graag overgewicht wil helpen ebstrijden, waarom moeten hun klanten dan zoveel; geld betalen voor oude koek? Het spijt me, maar het riekt wel heel sterk naar pure geldklopperij.