Darmpoliepen, wat zijn dat?

Oudere mensen krijgen vaker darmpoliepen dan jonge mensen. Hoe ze precies ontstaan en waarom is nog niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk kan ongezonde voeding een rol spelen bij het ontstaan van darmpoliepen. Vezelrijke voeding is noodzakelijk om de kans op het ontstaan van darmpoliepen te verkleinen. Ook een gezonde levenshouding, zoals regelmatig bewegen en niet te veel dierlijke vetten eten, hebben vermoedelijk een gunstig effect op de darmen.

Bij mensen boven de vijftig jaar komen darmpoliepen het vaakste voor. Ongeveer 7 % van de mensen boven de vijftig heeft poliepen in de dikke darm. Lang niet iedereen heeft ook klachten van de poliepen. Vaak hebben mensen dus niet eens door dat ze er zitten. Ze worden meestal pas ontdekt als er wel klachten zijn. Poliepen zijn in principe niet kwaadaardig maar kunnen dat wel worden. Daarom worden ze verwijderd en onderzocht.

Poliepen in de dikke darm, hoe zien die eruit?

Poliepen kunnen plat zijn, de vorm van een paddestoel hebben, of rond en bol. Een darmpoliep is in feite een verandering in het slijmvlies van de dikke darm. Daar is het gaan woekeren en groeien. Een poliep kan echter heel klein zijn (zo groot als een potloodpunt op een vel papier)maar ook heel groot (een paar centimeters in doorsnede). Meestal zijn poliepen goedaardig.

Welke poliepen zijn niet goedaardig?

• Adenomen. Hier kunnen cellen in voorkomen die zich niet goed gedragen. De onrustige cellen kunnen na verloop van tijd kwaadaardig worden en kanker veroorzaken.

Wat zijn de symptomen van darmpoliepen?

• Buikpijn en gewichtsverlies
• Bloed in de ontlasting. (Dit kan ook wijzen op aambeien of andere aandoeningen, maar ook op poliepen)
• Obstipatie of juist diaree, en dit wisselt af
• Onregelmatige stoelgang

Wat kun je er tegen doen?

Als je eenmaal darmpoliepen hebt en dat wordt ontdekt, dan moeten ze verwijderd worden.

Darmpoliepen voorkomen

Om darmpoliepen te voorkomen moet je gezond leven. Regelmatig vocht drinken, vezelrijk voedsel eten, regelmatig bewegen/sporten, niet roken, dierlijke vetten in je eetpatroon beperken.

Schrijfopdracht non-fictie 1. Andreas Blender.