Crystal Meth, gevaarlijkste drug op aarde?

Crystal Meth is een zeer verwoestende drug. Mensen die Crystal meth gebruiken zijn zeer snel verslaafd en zijn na korte tijd verwoest. Deze drug tast alles in het lichaam aan, je uiterlijk (het maakt mensen extreem lelijk en binnen enkele jaren oud om te zien), je algemene oogopslag, de huid (vol wonden en verminkingen), de organen, hersenen, alles. Crystal Meth veroorzaakt blijvende hersenbeschadiging. Crystal Meth is een soort speed, vermengd met allerlei middelen. Het ziet er wit en kristalachtig uit. Soms wordt het gekleurd met vruchtensmaak. Het is ook ‘bekend’ onder de namen ijs, crank, glas, tik of Methamfetamine (stofnaam van de basisstof).

Crystal Meth kan worden geslikt, gerookt, geïnhaleerd door het te verwarmen op aluminiumfolie en dan de dampen op te snuiven, gesnoven, gerookt en geïnjecteerd.

Crystal Meth is niet duur om te maken en niet duur om te kopen, daarom grijpt verslaving van dit middel snel om zich heen in landen waar het gemaakt wordt. Mensen overtuigen dat ze een middel niet moeten gebruiken is blijkbaar moeilijker dan mensen overtuigen om iets wel te gebruiken, daarom hoop ik dat dit filmpje mensen overtuigd van de verwoestende werking van deze vreselijke drug. Dit filmpje bevat schokkende beelden dus even diep ademhalen.

Effecten crystal meth gebruik

  • Stijging van de bloeddruk
  • Snelle hartslag
  • Wijde pupillen
  • Sterk opgejaagd gevoel
  • Hoofdpijn (mogelijk)
  • Duizeligheid (mogelijk)
  • Strakke spieren
  • Energiek
  • Minder moe
  • Verminderde eetlust
  • Opgewekt gevoel
  • Vrolijkheid
  • Ontremming
  • Geen zin in seks (mogelijk)
  • Agressiviteit (mogelijk)
  • Angst (mogelijk)
  • Hallucineren
  • Angst
  • Paranoia
  • Overige waanvoorstellingen
  • Orientatieverlies
  • Ernstige verwardheid
  • Ernstige vermoeidheid (worden ook gemeld)
  • Depressiviteit (worden ook gemeld)
  • Lusteloosheid (worden ook gemeld)

De effecten hangen af van de dosis en hoelang men al gebruikt. Afkicken van Crystal Meth is moeilijk. De terugslag na gebruiken is flink, waardoor je snel weer wilt gebruiken en zeer verslaaft raakt. Deze drug wordt momenteel als de gevaarlijkste drug ter wereld beschouwd.

Non-fictie medisch artikel, Anna Appesl, Schrijfopdracht.