Azureus / Vuze, films downloaden totdat je een ons weegt

Onze buurman kijkt films met Azureus Vuze. Het is een programma wat je gratis op internet kunt vinden en waarmee je alle nieuwste films kunt kijken. Toen ik aan hem vroeg of het legaal was antwoordde hij: ‘Films downloaden is legaal, films uploaden niet…’
Klopt, dat had ik ook al eens ergens gelezen.

Onze buurman heet voluit Frits-Jan van der Spek-Ambrozius, en hij is de afgelopen twee jaar twintig kilo aangekomen. Sinds hij het programma Azureus Vuze om gratis films te downloaden ontdekt heeft zit hij de hele dag achter zijn computer, onderuit gezakt in zijn bureaustoel, met op zijn schoot een bak chips en aan zijn voeten een kratje bier. De flesjes bier maakt hij open met zijn sterke gele tanden en de metalen doppen maken een rinkelend geluid op de grond als hij ze uitspuugt.
Onze buurman werkt in de avonduren, bij de beveiliging, dus ’s nachts zit hij op kantoren waar hij moet opletten dat er niemand inbreekt. Op die kantoren staan computers en ook daarop kijkt hij films met Azureus/ Vyze. Mijn buurman kijkt de hele dag gratis films en terwijl hij film na film download, is hij veranderd in een karikatuur van zichzelf.

‘Je bent dik geworden buurman, je moet niet zoveel films kijken,’ probeerde ik van de week.

‘Harry Potter wordt ook een dagje ouder,’ zei onze buurman.

'Harry Potter bestaat niet echt,' antwoordde ik.

‘Wat is er nou wel echt vandaag aan de dag? En leg me eerst maar eens uit wat het verschil tussen echt en onecht is. Ik blijf echte films kijken totdat ik een ons weeg,’ antwoordde Frits-Jan van der Spek-Ambrozius. Hij glimlachtte naar me en schudde het restje van een zakje gesuikerde pinda's leeg in zijn mond.