De peuters van mijn vriendin B., Daphne Buter
Apron3.jpg

Deze foto heb ik een paar jaar geleden aan het einde van een zomerdag genomen. Het licht was bijna onnatuurlijk mooi en viel heel nadrukkelijk over alle dingen heen. Zoals op het gezicht van het voorste meisje. De zon stond al zeer laag. Ik heb de foto met photoshop bewerkt om hem onscherp te maken waardoor het een beetje misterieus is geworden.

De peuters van mijn vriendin B., verhaaltje

Sommige peuters zijn… hoe zal ik het omschrijven? Vreemd! Zoals de peuters van mijn vriendin B. Ze heeft er zes. En haar peuters zijn, hoe zal ik het zeggen… speciaal! Ik weet eigenlijk niet welk woord het beste bij hen passen zou. De juiste omschrijving ligt op het puntje van mijn tong maar de woorden willen niet arriveren. Hoe dan ook, van de week vroeg mijn vriendin B. of ik op twee van haar, laten we zeggen, op twee van haar rare peuters wilde passen. En zodra B. ons huis verlaten had begonnen haar grappige peuters om snoep te zeuren.

'Wij willen snoep. Jij moet ons snoep geven! Wij willen snoep… Wij willen snoep. Jij moet ons snoep geven. Wij willen snoep…'Wij willen snoep! Jij moet ons snoep geven. Wij willen snoep…Wij willen snoep. Jij moet ons snoep geven! Wij willen snoep…'

Het klonk als een mantra waarmee ze mij probeerden te beheksen.

Ik zei streng: 'Luister eens heel goed naar mij, jullie kleine geheimzinnige peuters. Eerst zullen jullie je broodje gezond moeten opeten en daarna kunnen jullie misschien wat snoep krijgen. Gewoon, net zoals gewone peuters.'

Ik weet niet wat er daarna gebeurd is maar even later zat ik broodjes gezond te eten en die peuters van mijn vriendin B. zaten heel veel snoep te eten.

Verhip, nu weet ik hoe ik die peuters het beste omschrijven kan. Mijn vriendin B. heeft een hele lading hypnotiserende peuters.

Daphne Buter