14 Oktober zouden de Ufo's komen, ware religie, deel 8

God heeft in de bijbel ook een zwaard in zijn hand, wat eigenlijk niet meer van deze tijd is. Dus wordt het zwaard nu niet meer letterlijk genomen, maar figuurlijk, als een symbool van strijd en overwinning.

Ook bij de sekte van Blossom Goodchild zien we hoe massahysterie geloof in onwaarschijnlijke zaken voedt, en dat onrealistische denkbeelden gemakkelijk als totale waarheid wordt aangenomen. Ook goed intelligente mensen kunnen volledig opgaan in dergelijke denkbeelden. De overtuiging zit zo diep dat mensen letterlijk niet meer helder kunnen denken en geen bewijzen meer nodig hebben om de gekste dingen te geloven, als ze eenmaal geloven in een of andere aangenomen of veronderstelde (collectieve) waarheid.

Jezus zal binnenkort terugkomen. Hoe binnenkort dan? Ach, gewoon binnenkort…

Uiteraard verschenen de Ufo’s van Blossom Goodchild niet. Ook de volgelingen van Jezus (Yeshua) geloofden in zijn tijd dat hij snel terug zou komen. Toen dat niet gebeurde zocht men naar meer symbolische beloftes in zijn woorden. Misschien hadden ze hem verkeerd begrepen want de overtuiging bleef bij een kleine groep (joodse) christenen bestaan. Tot op de dag van vandaag wordt er gewacht op zijn spoedige terugkeer. 'Binnenkort' blijkt in religies steeds weer een heel rekbaar begrip.

NF4, ware religie, anna appels. Deel 8